The interaction of verbal and non-verbal elements in Eugene Grishkovets’ solo performances as a way to overcome the postmodern tradition

Authors

  • Dmitry K. Baranov St. Petersburg University, 7–9, University emb., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu09.2022.302

Abstract

The article analyzes the interaction of verbal and non-verbal elements in Grishkovets’ solo performances. The material for analysis is official video recordings of performances. Performances by Grishkovets and the play texts he published afterwards are interconnected but are different works — with differing content, motif systems, and differently placed semantic accents. It is the non-verbal elements (spatial movements, gestures, interaction with props and decorations, etc.) that Grishkovets uses to play with the boundaries between the fictional world and external reality, involve the viewers in what is happening and give them an opportunity to relate to the narrator. One of the most important motifs of Grishkovets’ drama is the issue of unreliability or insufficiency of human speech. It seems that it is no coincidence that one can find many features of postmodernism in the works of Grishkovets (playful intertextuality, unreliable narrator, blurring of the boundaries of narrative instances, and boundaries between text and reality, etc.). However, the author only pretends to be guided by the postmodern tradition in order to, after verbally emphasizing the problematic nature of communication between people (due to the unreliability of the language), establish communication between the narrator and the audience using primarily non-verbal means. Such a complexly built interaction of verbal and non-verbal elements, literary and theatrical principles allows Grishkovets to outline and overcome the main problem of postmodern culture — the communication problem.

Keywords:

E.V.Grishkovets, postmodernism, communication problems, interaction of literature and theater

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Агеева 2009 — Агеева Н.А. Финалы монодрам Евгения Гришковца («Как я съел собаку», «Одновременно», «Дредноуты»). В сб.: Поэтика финала: межвузовский сборник научных трудов. Новосибирск: Новосиб. гос. пед. ун-т, 2009. С. 263–266.

Агеева 2016 — Агеева Н.А. Жанр монодрамы в современной отечественной драматургии: дис. … канд. филол. наук. Новосибирск, 2016.

Ай 2014 — Ай Ц. Мечта об обретении утраченного очага в пьесах Евгения Гришковца. Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014, 11 (2): 20–23.

Ай 2015 — Ай Ц. О художественных особенностях жанра монодрамы Евгения Гришковца. Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2015, (110): 188–196.

Ай 2017 — Ай Ц. Коммуникационная модель «я — другой» в монодраме Е.Гришковца. Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2017, 14 (4): 525–532.

Байбекова 2019 — Байбекова А.Т. Особенности драматургии Евгения Гришковца. В сб.: Современная драматургия — «за» и «против» педагогики (инновационная драматургия). Петрозаводск: Междунар. центр науч. партнерства «Новая Наука», 2019. С. 19–23.

Бентли 2004 — Бентли Э. Жизнь драмы. М.: Айрис-пресс, 2004.

Герасимова 1997 — Герасимова Н.М. Севернорусская сказка как речевой жанр. В кн.: Сказки Русского Севера. Бюллетень Фонетического фонда. Приложение № 6: Сказки Русского Севера. СПб.: Бохум, 1997. С. 7–27.

Гончарова-Грабовская 2009 — Гончарова-Грабовская С.Я. Монодрама в творчестве Е.Гришковца. Веснік БДУ. Серыя 4: Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. 2009, (3): 26–31.

Карбивничая 2014 — Карбивничая М.Г. Проблема личной самоидентификации в пьесе Е.В.Гришковца «Как я съел собаку». В сб.: Современная филология: Материалы III Международной научной конференции. Уфа, 2014. С. 67–73.

Леман 2013 — Леман Х.-Т. Постдраматический театр. М.: ABCdesign, 2013.

Липовецкий 2012 — Липовецкий М.Н., Боймерс Б. Перформансы насилия: литературные и театральные эксперименты «новой драмы». М.: Новое литературное обозрение, 2012.

Мещанский 2015 — Мещанский А.Ю. Категория счастья в драматургии Е.Гришковца. Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015, (1–2): 157–159.

Метц 2013 — Метц К. Воображаемое означающее. Психоанализ и кино. 2-е изд. СПб.: Изд-во Европ. ун-та в С.-Петербурге, 2013.

Наумова 2009 — Наумова О.С. Формы выражения авторского сознания в драматургии конца XX — начала XXI вв. (на примере творчества Н.Коляды и Е.Гришковца): дис. … канд. филол. наук. Самара, 2009.

Павленко 2017 — Павленко А.А. Актер говорящий. Опыт современной петербургской сцены. Театрон. Научный альманах Санкт-Петербургской академии театрального искусства. 2017, (1): 98–113.

Синегубова 2014 — Синегубова К.В. Специфика инициации в монодраме Е.Гришковца «Как я съел собаку». Вестник Кемеровского государственного университета. 2014, 3 (1): 181–184.

Тюпа 2011 — Тюпа В.И. Драма как тип высказывания. В сб.: Поэтика русской драматургии рубежа XX–XXI веков. Вып. 1–2. Кемерово: Кемеровский государственный университет, 2011. C. 11–22.

Published

2022-10-15

How to Cite

Baranov, D. K. (2022). The interaction of verbal and non-verbal elements in Eugene Grishkovets’ solo performances as a way to overcome the postmodern tradition. Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature, 19(3), 427–445. https://doi.org/10.21638/spbu09.2022.302

Issue

Section

Literary Studies