Semantic peculiarities of German liturgical drama of the 15th–16th centuries
Abstract
The article considers functional-semantic peculiarities of stage directions to the Passion Play by H. Saks and a cognominal play by an unknown Admont author. The types, reasons and functions of transformations of the Bible text in the stage directions are analyzed.
Downloads
References
Библиография:
Колязин В. Ф. От мистерии к карнавалу: Театральность немецкой религиозной и площадной сцены раннего и позднего Средневековья. М.: Наука, 2002. 208 с.
Кудасевич И. Матерь искупителя. М.: Издательство Францисканцев, 2000. 351 с.
Норкуте Е.-М. К., Новодворская И. Я. Немецкий театр // Театральная энциклопедия / гл. ред. П. А. Марков. Т. IV: Нежен—Сярев. М.: Советская энциклопедия, 1965. Стб. 23–29.
Теста Б. Таинства в католической церкви. М.: Христианская Россия, 2000. 352 с.
Хижняк А. В. Ремарка в драмах Ф. Шиллера: локально-структурный, функционально-семантический и переводческий аспекты: автореф. дис. … канд. фил. наук. Ростов н/Д., 2006. 19 с.
Polheim K. K. Das Admonter Passionsspiel. Textausgabe, Faksimileausgabe, Untersuchungen. Bd 3: Untersuchungen zur Passionshandlung, Aufführung und Eigenart. Nebst Studien zu Hans Sachs und einer krit. Ausgabe seines Passionsspieles, Paderborn, München; Wien; Zürich: Schöningh, 1980. 482 S.
Schmidt R. H. Raum, Zeit und Publikum des geistlichen Spiels. Aussage und Absicht des mittelalterlichen Massenmediums. München: Tuduv-Verlagsgesellschaft, 1975. 264 S.
Schulze U. Geistliche Spiele im Mittelalter und in der Frühen Neuzeit. Von der liturgischen Feier zum Schauspiel. Eine Einführung. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2012. 263 S.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles of "Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature" are open access distributed under the terms of the License Agreement with Saint Petersburg State University, which permits to the authors unrestricted distribution and self-archiving free of charge.