On the lyricism of the epistolary prose of the young K. S. Aksakov (analysis of one letter)
DOI:
https://doi.org/10.21638/spbu09.2024.208Abstract
The article deals with the St. Petersburg letter of K. S. Aksakov dated June 10, 1838, addressed to parents. The first-born, a favorite of the family, he was separated from her for the first time for a long time in the summer of 1838, having gone on a trip to the West. The reason was the emotional trauma inflicted on him by his relatives. Aksakov’s path to Europe in the summer of 1838 lay through St Petersburg. The young man drove there with anxiety and joy, hoping for a date with “dear Mashen’ka”, as he called her, and for a showdown with her parents, and finally, for a happy resolution of the situation. The first day in the northern capital gave him great hope. He then wrote a letter to his parents, exactly the one that became the subject of our attention. It is full of lyricism and is largely built according to the laws of a lyrical work. The basis of the plot is reflection, through the prism of which space, time, surrounding people, events and situations are “missed”. The latter prevail. There are no external events, as such, capable of forming a plot. The text is anarrative. The plot develops according to the logic of a cyclic scheme. Aksakov’s epistolary text is very comparable to A. S. Pushkin’s poem “K ***” (“I remember a wonderful moment…”). At the same time, elegy becomes its genre dominant. The key motifs of remembrance and sadness develop, since the epistolographer is busy constantly comparing 1836 with 1838, trying to recognize “his own” Mashen’ka and experiencing the drama of “unrecognition”, the mismatch of the happy past with the present. Pretty quickly, the young man realizes that he was mistaken in his hopes and more and more surrenders to the power of melancholy.
Keywords:
K. S. Aksakov, family writing, epistolary prose, lyricism, elegiacism
Downloads
References
Литература
Анненкова 2019 — Анненкова Е. И. «Я отринул притязания на художественность…» (литературная деятельность К. С. Аксакова). В кн.: Аксаков К. С. Собрание сочинений и писем. В 10 т. Т. 1. СПб.: Росток, 2019. С. 518–548.
Белецкий 1964 — Белецкий А. И. Из наблюдений над стихотворными текстами А. С. Пушкина. В кн.: Белецкий А. И. Избранные труды по теории литературы. Гудзия Н. К. (ред.). М.: Просвещение, 1964. С. 386–421.
Бочаров 1986 — Бочаров С. Г. Проблема реального и возможного сюжета («Евгений Онегин»). Генезис художественного произведения: м-лы сов.-фр. коллоквиума. М.: Наука, 1986. С. 143–155.
Бройтман 2008 — Бройтман С. Н. Лирический субъект. Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий. Тамарченко Н. Д. (гл. науч. ред.). М.: Изд-во Кулагиной, 2008. С. 112–114.
Бройтман 1987 — Бройтман С. Н. «Я помню чудное мгновенье…» (К вопросу о вероятностно-множественной модели в лирике Пушкина). Болдинские чтения. Горький: Волго-Вят. книж. изд-во, 1987. С. 72–78.
Виноградов 1941 — Виноградов В. В. Стиль Пушкина. М.: Гос. изд-во худ. лит., 1941.
Геймбух 2006 — Геймбух Е. Ю. Поэтика жанра лирической прозаической миниатюры (лингвостилистический аспект). Автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2006.
Городецкий 1962 — Городецкий Б. П. Лирика Пушкина. М.; Л.: Изд-во Акад. наук СССР, 1962.
Грехнев 1985 — Грехнев В. А. Лирика Пушкина. О поэтике жанров. Горький: Волго-Вят. книж. изд-во, 1985.
Гринцер 1974 — Гринцер П. А. Древнеиндийский эпос. Генезис и типология. М.: Наука, 1974.
Дмитриев 2015 — Дмитриев А. П. Неопубликованное письмо К. Аксакова из Швейцарии (27 июля — 2 августа 1838 г.) как итог его пребывания в чужих краях. В сб.: Аксаковский сборник. Вып. 7. Иванова Г. О. (отв. ред.). Уфа: ДизайнПресс, 2015. С. 39–42.
Калашников 2005 — Калашников С. Б. Стихотворение А. С. Пушкина «Я помню чудное мгновенье…»: опыт целостного анализа. Русская словесность в контексте современных интеграционных процессов: м-лы междунар. науч. конф. 24–27 апреля 2005 г. Волгоград: Изд-во Волгогр. гос. ун-та, 2005. С. 665–671.
Калашников 2010 — Калашников С. Б. «Цель поэзии — поэзия»: об одном метасюжете пушкинской лирики. Вестник ВолГУ. Сер. 8. Литературоведение. 2010, (9): 11–21.
Кормилов 2017 — Кормилов С. И. Использование текстов А. С. Пушкина в стихотворениях А. К. Толстого. Вестник Московского университета. Сер. 9. Филология. 2017, (4): 68–88.
Кошелев 2017 — Кошелев В. А. «Остановленное мгновение» и «жирный карандаш». В сб.: Время как сюжет. Вып. 5: Мгновение как сюжет: ст. и м-лы. Васильева С. А., Сорочан А. Ю. (ред.-сост.). Тверь: Изд-во М. Батасовой, 2017. С. 13–22.
Кузьмина 2021 — Кузьмина М. Д. «Письма русского путешественника» в аксаковском вариантезаграничные корреспонденции К. С. Аксакова. Аксаковские чтения: м-лы межрегион. науч.-практ. конф. 10–11 сентября 2021 г. Ульяновск: Обл. тип. «Печатный двор», 2021. С. 107–119.
Малкина 2008 — Малкина В. Я. Лирический сюжет. В кн.: Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий. Тамарченко Н. Д. (гл. науч. ред.). М.: Изд-во Кулагиной, 2008. С. 114–115.
Муравьева 2009 — Муравьева О. С. «Передо мной явилась ты…» (к проблеме оценки лирического текста как психологического документа). Мир русского слова. 2009, (3): 64–69.
Никишов 2017 — Никишов Ю. М. Быстрые и растянутые мгновения в поэзии Пушкина. В сб.: Время как сюжет. Вып. 5: Мгновение как сюжет: ст. и м-лы. Васильева С. А., Сорочан А. Ю. (ред.- сост.). Тверь: Изд-во М. Батасовой, 2017. С. 101–110.
Пекелис, Антипов 2018 — Пекелис М. А., Антипов С. С. Размышления о поэзии: хронопоэтика. Часть III. Философская школа. 2018, (5): 38–72.
Пропп 1986 — Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1986.
Савинков 2019 — Савинков С. В. Между видимым и видением: к пушкинской идеологии гармонии. Новый филологический вестник. 2019, 4 (51). С. 136–145.
Сильман 1977 — Сильман Т. И. Заметки о лирике. Л.: Сов. писатель, 1977.
Смирнов 2007 — Смирнов А. А. Романтическая лирика А. С. Пушкина как художественная целостность. М.: Наука, 2007.
Сорочан 2017 — Сорочан А. Ю. Мгновение в системе континуальных и дискретных моделей темпоральности. В сб.: Время как сюжет. Вып. 5: Мгновение как сюжет: ст. и м-лы. Васильева С. А., Сорочан А. Ю. (ред.-сост.). Тверь: Изд-во М. Батасовой, 2017. С. 3–10.
Степанов 1974 — Степанов Н. Л. Лирика Пушкина. Очерки и этюды. 2-е изд.. М.: Худ. лит., 1974.
Тамарченко 2008а — Тамарченко Н. Д. Сюжетная схема. В кн.: Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий. Тамарченко Н. Д. (гл. науч. ред.). М.: Изд-во Кулагиной, 2008. С. 258–259.
Тамарченко 2008б — Тамарченко Н. Д. Циклический сюжет. В кн.: Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий. Тамарченко Н. Д. (гл. науч. ред.). М.: Изд-во Кулагиной, 2008.
Томашевский 1961 — Томашевский Б. В. Пушкин. В 2 кн. Кн. 2. М.; Л.: Изд-во Акад. наук СССР, 1961.
Тюпа 2013 — Тюпа В. И. Жанровая система лирического дискурса. Филологические записки. 2013, (31): 246–287.
Тюпа 2008 — Тюпа В. И. Стихотворение в прозе. Поэтика: словарь актуальных терминов и поня- тий. Тамарченко Н. Д. (гл. науч. ред.). М.: Изд-во Кулагиной, 2008.
Фортунатов 2016 — Фортунатов А. Н. Коммуникативное пушкинское «я» в контексте рецептивной коммуникологии (опыт применения методики последовательного конструирования в анализе стихотворения «Я помню чудное мгновенье…»). В сб.: Болдинские чтения — 2016. Юхно- ва И. С. (отв. ред.). Арзамас: Арзамас. филиал Нижегор. гос. ун-та им. Н. И. Лобачевского, 2016.С. 58–68.
Фрейденберг 1997 — Фрейденберг О. М. Поэтика сюжета и жанра. Брягинская Н. В. (подгот.). М.: Лабиринт, 1997.
Ходанен 2017 — Ходанен Л. А. Художественная семантика образа Мери и сюжетная полифония «Пира во время чумы» А. С. Пушкина. Критика и семиотика. 2017, (2): 73–84.
Холшевников 1985 — Холшевников В. Е. Анализ композиции лирического стихотворения. В сб.: Анализ одного стихотворения: межвуз. сб. Холшевников В. Е. (ред.). Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1985. С. 5–49.
Чумаков 1999 — Чумаков Ю. Н. Сюжетная полифония «Моцарта и Сальери». В сб.: Стихотвор- ная поэтика Пушкина. Виролайнен М. Н. (ред.). СПб.: Гос. Пушкин. театр. центр в СПб., 1999. С. 240–265.
Шаталова 2005 — Шаталова О. В. К репрезентации концепта «память» в текстах русских элегий первой трети XIX века (лингвокультурологический аспект). Автореф. дис. … канд. филол. наук. Уфа, 2005.
Эткинд 1999 — Эткинд Э. Г. Двадцать разборов. В кн.: Эткинд Э. Г. Божественный глагол: Пушкин, прочитанный в России и во Франции. М.: Языки русской культуры, 1999. С. 261–325.
References
Анненкова 2019 — Annenkova E. I. “I rejected the claims to artistry…” (Literary activity of K. S. Aksakov).In: Aksakov K. S. Sobranie sochinenii i pisem. In 10 vols. Vol. 1. St. Petersburg: Rostock Publ., 2019. P. 518–548. (In Russian)
Белецкий 1964 — Beletskii A. I. From observations on the poetic texts of A. S. Pushkin. In: Beletsii A. I. Izbrannyye trudy po teorii literatury. Gudziia N. K. (ed.). Moscow: Prosveshchenie Publ., 1964. P. 386- 421. (In Russian)
Бочаров 1986 — Bocharov S. G. The problem of a real and possible plot (“Eugene Onegin”). Genezis khudozhestvennogo proizvedeniia: materialy sovetsko-frantsuzskogo kollokviuma. Moscow: Nauka Publ., 1986. S. 143–155. (In Russian)
Бройтман 2008 — Broitman S. N. Lyrical subject. In: Poetics: Dictionary of actual terms and concepts. Tamarchenko N. D. (ed.). Moscow: Izdatel’stvo Kulaginoi Publ., 2008. S. 112–114. (In Russian)
Бройтман 1987 — Broitman S. N. “I remember a wonderful moment…” (On the question of the probabilistic- multiple model in Pushkin’s lyrics). Boldin Readings. Gorky: Volgo-Viatskoe knizhnoe izdatel’stvo Publ., 1987. S. 72–78. (In Russian)
Виноградов 1941 — Vinogradov V. V. Pushkin’s style. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel’stvo khudozhestvennoi literatury Publ., 1941. (In Russian)
Геймбух 2006 — Geimbukh E. Yu. Poetics of the genre of lyrical prose miniatures (linguo-stylistic aspect). Abstract of PhD Thesis in Philological Sciences. Moscow, 2006. (In Russian)
Городецкий 1962 — Gorodetskii B. P. Pushkin’s lyrics. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii nauk SSSR Publ., 1962. (In Russian)
Грехнев 1985 — Grekhnev V. A. Lyrics of Pushkin. On the poetics of genres. Gorky: Volgo-Viatskoe knizhnoe izdatel’stvo Publ., 1985. (In Russian)
Гринцер 1974 — Grinzer P. A. Ancient Indian epic. Genesis and typology. Moscow: Nauka Publ., 1974. (In Russian)
Дмитриев 2015 — Dmitriev A. P. An unpublished letter from K. Aksakov from Switzerland (July 27 — August 2, 1838) as a result of his stay in foreign lands. In: Aksakovskii sbornik. Iss. 7. Ivanova G. O. (ed.). Ufa: DizainPress Publ., 2015. P. 39–42. (In Russian)
Калашников 2005 — Kalashnikov S. B. A. S. Pushkin’s poem “I remember a wonderful moment…”: An experience of a holistic analysis. In: Russkaia slovesnost’ v kontekste sovremennykh integratsionnykh protsessov: materialy mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii 24–27 aprelia 2005 g. Volgograd: Izdatel’stvo Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta Publ., 2005. P. 665–671. (In Russian)
Калашников 2010 — Kalashnikov S. B. “The Purpose of Poetry is Poetry”: About one metaplot of Pushkin’s lyrics. Vestnik VolGU. Ser. 8. Literaturovedenie. 2010, (9): 11–21. (In Russian)
Кормилов 2017 — Kormilov S. I. The use of texts by A. S. Pushkin in the poems of A. K. Tolstoy. Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 9. Filologiia. 2017, (4): 68–88. (In Russian)
Кошелев 2017 — Koshelev V. A. “Stopped moment” and “fat pencil”. In: Vremia kak siuzhet. Iss. 5: Mgnovenie kak siuzhet: stat’i i materialy. Vasilieva S. A., Sorochan A. Iu. (eds). Tver: Izdatel’stvo M. Batasovoi Publ., 2017. P. 13–22. (In Russian)
Кузьмина 2021 — Kuzmina M. D. “Letters from a Russian Traveler” in Aksakov’s Version: Foreign Correspondence of K. S. Aksakov. In: Aksakovskie chteniia: materialy mezhregional’noi nauchno-prakticheskoi konferentsii 10–11 sentiabria 2021 g. Ulyanovsk: Oblastnaia tipografiia “P֧echatnyi dvor” Publ., 2021. P. 107–119. (In Russian)
Малкина 2008 — Malkina V. Ia. Lyrical plot. In: Poetika: slovar’ aktual’nykh terminov i poniatii. Tamarchenko N. D. (сh. sci. ed.). Moscow: Izdatel’stvo Kulaginoi Publ., 2008. P. 114–115. (In Russian)
Муравьева 2009 — Muraviova O. S. “You appeared before me…” (on the problem of evaluating a lyrical text as a psychological document). Mir russkogo slova. 2009, (3): 64–69. (In Russian)
Никишов 2017 — Nikishov Iu. M. Fast and stretched moments in Pushkin’s poetry. In: Vremia kak siuzhet. Iss. 5: Mgnovenie kak siuzhet: stat’i i materialy. Vasilieva S. A., Sorochan A. Iu. (eds). Tver: Izdatel’stvo M. Batasovoi Publ., 2017. P. 101–110. (In Russian) Пекелис, Антипов 2018 — Pekelis M. A., Antipov S. S. Reflections on Poetry: Chronopoetics. Part III. Filosofskaia shkola. 2018, (5): 38–72. (In Russian)
Пропп 1986 — Propp V. Ia. The historical roots of a fairy tale. Leningrad: Leningrad University Print, 1986. (In Russian)
Савинков 2019 — Savinkov S. V. Between the visible and the vision: Towards Pushkin’s ideology of harmony. Novyi filologicheskii vestnik. 2019, 4 (51): 136–145. (In Russian)
Сильман 1977 — Silman T. I. Notes on lyrics. Leningrad: Sovetskii pisatel’ Publ., 1977. (In Russian)
Смирнов 2007 — Smirnov A. A. Romantic lyrics by A. S. Pushkin as an artistic integrity. Moscow: Nauka Publ., 2007. (In Russian)
Сорочан 2017 — Sorochan A. Iu. Moment in the system of continuous and discrete models of temporality. In: Vremia kak siuzhet. Iss. 5: Mgnovenie kak siuzhet: stat’i i materialy. Vasilieva S. A., Sorochan A. Iu. (eds). Tver: Izdatel’stvo M. Batasovoi Publ., 2017. P. 3–10. (In Russian)
Степанов 1974 — Stepanov N. L. Lyrics of Pushkin. Essays and studies. 2nd ed. Moscow: Khudozhestvennaia literatura Publ., 1974. (In Russian)
Тамарченко 2008a — Tamarchenko N. D. Plot scheme. In: Poetika: slovar’ aktual’nykh terminov i poniatii. Tamarchenko N. D. (сh. sci. ed.). Moscow: Izdatel’stvo Kulaginoi Publ., 2008. P. 258–259. (In Russian)
Тамарченко 2008б — Tamarchenko N. D. Cyclic plot. In: Poetika: slovar’ aktual’nykh terminov i poniatii. Tamarchenko N. D. (сh. sci. ed.). Moscow: Izdatel’stvo Kulaginoi ubl., 2008. P. 293. (In Russian)
Томашевский 1961 — Tomashevskii B. V. Pushkin. In 2 books. Book 2. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvAkademii nauk SSSR Publ., 1961. (In Russian)
Тюпа 2013 — Tyupa V. I. Genre system of lyrical discourse. In: Filologicheskie zapiski. 2013, (31): 246–287(In Russian)
Тюпа 2008 — Tiupa V. I. Poem in prose. In: Poetika: slovar’ aktual’nykh terminov i poniatii. Tamarchenko N. D. (сh. sci. ed.). Moscow: Izdatel’stvo Kulaginoi Publ., 2008. (In Russian)
Фортунатов 2016 — Fortunatov A. N. Pushkin’s communicative “I” in the context of receptive communicology (the experience of applying the method of sequential construction in the analysis of the poem “I remember a wonderful moment…”). In: Boldinskie chteniia — 2016. Iukhnova I. S. (ed.). Arzamas: Arzamasskii filial Nizhegorodskogo gosudarstvennogo universiteta imeni N. I. Lobachevskogo Publ., 2016. P. 58–68. (In Russian)
Фрейденберг 1997 — Freidenberg O. M. Poetics of plot and genre. Briaginskaia N. V. (prep. text). Moscow: Labirint Publ., 1997. (In Russian)
Ходанен 2017 — Khodanen L. A. Artistic semantics of the image of Mary and the plot polyphony of A. S. Pushkin’s “Feast in the Time of Plague”. Kritika i semiotika. 2017, (2): 73–84. (In Russian)
Холшевников 1985 — Kholshevnikov V. E. Analysis of the composition of a lyrical poem. In: Analiz odnogo stikhotvoreniia: mezhvuzovskii sbornik. Kholshevnikova V. E. (ed.). Leningrad: Leningrad University Print Publ., 1985. P. 5–49. (In Russian)
Чумаков 1999 — Chumakov Yu. N. Narrative polyphony of Mozart and Salieri. Versification poetics of Pushkin. Virolainen M. N. (ed.). St. Petersburg: Gosudarstvennyi pushkinskii teatral’nyi tsentr v Sankt-Peterburge Publ., 1999. P. 240–265. (In Russian)
Шаталова 2005 — Shatalova O. V. On the representation of the concept “memory” in the texts of Russian elegies of the first third of the 19th century (linguoculturological aspect). Abstract of PhD Thesis in Philological Sciences. Ufa, 2005. (In Russian)
Эткинд 1999 — Etkind E. G. Twenty analysis. In: Etkind E. G. Bozhestvennyi glagol: Pushkin, prochitannyi v Rossii i vo Frantsii. Moscow: Iazyki russkoi kul’tury Publ., 1999. P. 261–325. (In Russian)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles of "Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature" are open access distributed under the terms of the License Agreement with Saint Petersburg State University, which permits to the authors unrestricted distribution and self-archiving free of charge.