Communicative-pragmatic potential of utterances with verified knowledge markers in German linguistic discourse
DOI:
https://doi.org/10.21638/spbu09.2020.206Abstract
The article deals with the textual functioning of utterances, including verified knowledge markers, which allow academic authors of linguistic texts to refer to well-known and generally accepted statements within the field of research. The most frequent explicit and indirect explicit verbal means that indicate verified knowledge in academic texts are found based on a complex (context semantic, discourse-based, communicative pragmatic) analysis of 30 linguistic research articles published in “Zeitschrift für germanistische Linguistik”. The paper considers verified knowledge markers as a class of the multi-structural and semantically specified linguistic units of a clearly pragmatic nature. These units acquire indicating functions in the contexts of written scientific communication where they mark structures of knowledge shared by all members in the linguistic scientific community. The results of the analysis show a number of the communicative and pragmatic functions performed by utterances with the verified knowledge markers. The average percentage is also provided. It has been established that the structures of verified knowledge are used in linguistic research articles especially with an intention of increasing the persuasion power of the author’s argumentation by embedding the established linguistic concepts and conventional definitions into argumentation. In addition, utterances with the verified knowledge markers allow the author to emphasize his or her position by criticizing the verified statements. Through utterances with the verified knowledge markers, the authors position themselves as competent members of the linguistic scientific community. They contextualize disciplinary shared knowledge; demonstrate their notion of the research background, methods, and standards for reporting new research results.
Keywords:
pragmatics of linguistic discourse, linguistic research article, verified scientific knowledge, verified knowledge markers, pragmatic function
Downloads
References
Адмони 1986 — Адмони В. Г. Теоретическая грамматика немецкого языка: Строй современного немецкого языка. 4-е изд., дораб. М.: Просвещение, 1986. 333 c.
Баженова 2017 — Баженова Е. А. «Старое знание» в структуре научной коммуникации. В кн.: Наука в общественном диалоге: ценности, коммуникации, организация: материалы международной научной конференции. Алмазова Н.И., Бернер Э., Чернявская В.Е. (ред.). СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2017. С. 6–7.
Ильин 1989 — Ильин В. В. Критерии научности знания. М.: Высшая школа, 1989. 128 с.
Котюрова, Баженова 2008 — Котюрова М. П., Баженова Е. А. Культура научной речи: текст и его редактирование. М.: Флинта; Наука, 2008. 280 с.
Микешина 2007 — Микешина Л. А. Эпистемология ценностей. М.: РОССПЭН, 2007. 439 с.
Мирский 2004 — Мирский Э. М. Наука как социальный институт. Высшее образование в России. 2004, (8): 89–108.
Нефедов 2016 — Нефедов С. Т. Интенциональная структура и модальность научного текста. Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016, 9-3 (63): 141–145.
Нефедов 2017 — Нефедов С. Т. Реcтриктивная аргументация: модальные слова сомнения и общезначимости (на материале немецкоязычных лингвистических статей). Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2017, 14 (4): 599–610. DOI: 10.21638/11701/spbu09.2017.408.
Нефедов 2019 — Нефедов С. Т. Диалог «известного» и «нового»: стратегии оперирования прецедентным научным знанием. В кн.: Немецкая филология в Санкт-Петербургском университете. Вып. 9: Диалогическое взаимодействие текстов и дискурсов: сборник научных статей. Нефедов С. Т., Езан И. Е. (ред.). СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2019. С. 68–90.
Нефедов, Чернявская 2020 — Нефедов С. Т., Чернявская В. Е. Контекст в лингвистическом анализе: прагматическая и дискурсивно-аналитическая перспектива. Вестник Томского государственного университета. Филология. 2020, (63): 83–97. https://doi.org/10.17223/19986645/63/5.
Попова 2012 — Попова Т. Г. Формирование структуры знания в испанском научном тексте. Вестник РУДН. Лингвистика. 2012, (2): 57–61.
Резанова, Когут 2016 — Резанова З. И., Когут С. В. Функционирование дискурсивных маркеров в научном тексте: этнокультурные и дискурсивные детерминации. Вестник Томского государственного университета. Филология. 2016, 1 (39): 62–79. DOI: 10.17223/19986645/39/6.
Чернявская 2016 — Чернявская В. Е. Научно-исследовательская статья как вербализация нового научного результата (на материале лингвистики). Жанры речи. 2016, 1 (13): 56–64. DOI: 10.18500/2311-0740-2016-1-13-56-64.
Brommer 2018 — Brommer S. Sprachliche Muster: Eine induktive korpuslinguistische Analyse wissenschaftlicher Texte. Berlin; Boston: De Gruyter, 2018. 423 S.
Ehlich 1993 — Ehlich K. Deutsch als fremde Wissenschaftssprache. In: Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache. Vol. 19. Neumann G., Wierlacher A., Wild R. (Hrsg.). München: iudicum, 1993. S. 13–42.
Fleck 1980 — Fleck L. Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache: Einführung in die Lehre vom Denkstil und Denkkollektiv. Berlin: Suhrkamp Verlag, 1980. 190 S.
Fiehler 2012 — Fiehler R. Wo fängt der Satz an? Operator-Skopus-Strukturen in gesprochener und geschriebener Sprache. In: Satzeröffnung. Formen, Funktionen, Strategien. Eurogermanistik 31. Cortès C. (Hrsg.). Tübingen: Stauffenburg, 2012. S. 31–44.
Fraser 1999 — Fraser B. What are discourse markers? Journal of Pragmatics. 1999, (31): 931–952.
Giere 2007 — Giere R. N. Distributed cognition without distributed knowing. Social Epistemology. 2007, 21 (3): 313–320.
Gumperz 2002 — Gumperz J. Sharing common ground. In: Soziale Welten und kommunikative Stile. Keim I., Schütte W. (Hrsg.). Tübingen: Narr, 2002. S. 47–55.
Helbig, Buscha 2005 — Helbig G., Buscha J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin; München; Wien; Zürich; New York: Langenscheidt, 2005. 654 S.
Hyland 2004 — Hyland K. Engagement and disciplinarity: the other side of evaluation. In: Academic discourse: new insights into evaluation. Del Lungo G. (ed.). Amsterdam: Peter Lang, 2004. P. 13–30.
Hyland 2005 — Hyland K. Stance and engagement: A model of interaction in academic discourse. Discourse Studies. 2005, 7 (2): 173–192.
Jakobs 1999 — Jakobs E. M. Textvernetzung in den Wissenschaften: Zitat und Verweis als Ergebnis rezeptiven, reproduktiven und produktiven Handelns. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1999. 398 S.
References
Адмони 1986 — Admoni V. G. Theoretical grammar of the German language: System of the modern German language. M.: Prosveshchenie Publ., 1986. 333 p. (In Russian)
Баженова 2017 — Bazhenova E. A. The “old knowledge” in the structure of scientific communication. In: Nauka v obshchestvennom dialoge: tsennosti, kommunikatsii, organizatsiia: materialy mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii. Almazova N. I., Berner E., Chernyavskaya V. E. (eds.) St. Petersburg: Izd-vo Politekhn. un-ta Publ., 2017. P. 6–7. (In Russian)
Ильин 1989 — Il’in V. V. Criteria of scientific knowledge. M.: Vysshaia shkola Publ., 1989. 128 p. (In Russian)
Котюрова, Баженова 2008 — Kotiurova M. P., Bazhenova E. A. Culture of the scientific speech: text and its editing. M.: Flinta Publ.; Nauka Publ., 2008. 280 p. (In Russian)
Микешина 2007 — Mikeshina L. A. Epistemology of values. M.: ROSSPEN Publ., 2007. 439 p. (In Russian)
Мирский 2004 — Mirsky E. M. Science as a social institution. Higher education in Russia. 2004, (8): 89–108. (In Russian)
Нефедов 2016 — Nefedov S. T. Intentional structure and modality of a scientific text. Philological Sciences. Issues of Theory and Practice. 2016, 9-3 (63): 141–145. (In Russian).
Нефедов 2017 — Nefedov S. T. Restrictive argumentation: Modal words of doubt and shared knowledge in academic linguistic writings. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Iazyk i literatura. 2017, 14 (4): 599–610. DOI: 10.21638/11701/spbu09.2017.408. (In Russian)
Нефедов 2019 — Nefedov S. T. Dialogue between existing and new knowledge: Strategues of precedent scientific knowledge operation. In: Nemetskaia filologiia v Sankt-Peterburgskom universitete. Vol. 9: Dialogicheskoe vzaimodeistvie tekskov i diskursov: sbonik nauchnykh statei. Nefedov S. T., Jesan I. J. (eds.). St. Petersburg: Izd-vo S.-Peterb. un-ta Publ., 2019. P. 68–90. (In Russian)
Нефедов, Чернявская 2020 — Nefedov S. T., Chernyavskaya V. E. Context in linguistics: pragmatic and discourse analytical dimension. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiia. 2019, (63): 83–97. https://doi.org/10.17223/19986645/63/5. (In Russian)
Попова 2012 — Popova T. G. The formation of knowledge structures of spanish scientific text. Vestnik RUDN. Lingvistika. 2012, (2): 57–61. (In Russian)
Резанова, Когут 2016 — Rezanova Z. I., Kogut S. V. The functioning of discourse markers in the academic text: ethno-cultural and discursive determinations. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiia. 2016, 1 (39): 62–79. DOI: 10.17223/19986645/39/6. (In Russian)
Чернявская 2016 — Chernyavskaya V. E. Scientific result in research paper in linguistics. Zhanry rechi. 2016, 1 (13): 56–64. DOI: 10.18500/2311-0740-2016-1-13-56-64. (In Russian)
Brommer 2018 — Brommer S. Sprachliche Muster: Eine induktive korpuslinguistische Analyse wissenschaftlicher Texte. Berlin; Boston: De Gruyter, 2018. 423 p.
Ehlich 1993 — Ehlich K. Deutsch als fremde Wissenschaftssprache. In: Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache. Vol. 19.Neumann G., Wierlacher A., Wild R. (Hrsg.). München: iudicum, 1993. P. 13–42.
Fleck 1980 — Fleck L. Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache: Einführung in die Lehre vom Denkstil und Denkkollektiv. Berlin: Suhrkamp Verlag, 1980. 190 p.
Fiehler 2012 — Fiehler R. Wo fängt der Satz an? Operator-Skopus-Strukturen in gesprochener und geschriebener Sprache. In: Satzeröffnung. Formen, Funktionen, Strategien. Eurogermanistik 31. Cortès C. (Hrsg.). Tübingen: Stauffenburg, 2012. P. 31–44.
Fraser 1999 — Fraser B. What are discourse markers? Journal of Pragmatics. 1999, (31): 931–952.
Giere 2007 — Giere R. N. Distributed cognition without distributed knowing. Social Epistemology. 2007, 21 (3): 313–320.
Gumperz 2002 — Gumperz J. Sharing common ground. In: Soziale Welten und kommunikative Stile. Keim I., Schütte W. (eds.). Tübingen: Narr, 2002. P. 47–55.
Helbig, Buscha 2005 — Helbig G., Buscha J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin; München; Wien; Zürich; New York: Langenscheidt, 2005. 654 p.
Hyland 2004 — Hyland K. Engagement and disciplinarity: the other side of evaluation. In: Academic discourse: new insights into evaluation. Del Lungo G. (ed.). Amsterdam: Peter Lang, 2004. P. 13–30.
Hyland 2005 — Hyland K. Stance and engagement: A model of interaction in academic discourse. Discourse Studies. 2005, 7 (2): 173–192.
Jakobs 1999 — Jakobs E. M. Textvernetzung in den Wissenschaften: Zitat und Verweis als Ergebnis rezeptiven, reproduktiven und produktiven Handelns. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1999. 398 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles of "Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature" are open access distributed under the terms of the License Agreement with Saint Petersburg State University, which permits to the authors unrestricted distribution and self-archiving free of charge.