Linguocreativity in composing a telegram channel paratext

Authors

  • Lilia R. Duskaeva St. Petersburg University, 7–9, University emb., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Liubov Yu. Ivanova St. Petersburg University, 7–9, University emb., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu09.2023.103

Abstract

Linguistic creativity is analyzed as a feature of the microblog paratext in the Telegram messenger. For the media linguistics research, the most important paratext components of publications in Telegram channels were selected, namely: nickname and slogan, which, combining many posts into integrity, are aimed at establishing contact, identifying, informing, advertising and highlighting the channel among others. It was found out that due to the specifics of the technological conditions of speech interaction in Telegram, these paratext components become zones of speech creativity of telegramers and undergo polyparametric language transformations. Linguistic innovations in naming and sloganistics of three thematically diverse groups of Telegram channels — about politics, science and entertainment — are considered. As a result, linguocreative techniques were established in the channel’s paratext, the role of discourse createms in the process of participants’ communicative adaptation to new technological conditions was revealed. Linguocreative techniques in the channels naming consist in the use of specific word-formation, lexical and syntactic resources of the language, which are adapted to the needs of politically, scientifically or entertainment-oriented communication. Linguistic innovation in sloganistics is determined by the desire to draw attention to the channel as a whole and to its individual messages, which forces the participants of telegram communication to mobilize such means of linguistic creativity that update the repertoire of linguistic means for naming speech activity. The research of linguocreativity in the Telegram channel paratext opens up broad prospects for the study of linguistic innovations in the metatext and intratext components of the media text created in new technological conditions.

Keywords:

media linguistics, linguistic creativity, speech adaptation, paratext, nickname

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Алексеенко, Гукосьянц 2014 — Алексеенко И. С., Гукосьянц О. Ю. Специфика интернет-опосредованной коммуникации и феномен виртуальной языковой личности. Политическая лингвистика. 2014, 4 (50): 193–202.

Апресян 1990 — Апресян Ю. Д. Языковые аномалии: типы и функции. В сб.: Res Philologica: Филологические исследования. Памяти академика Георгия Владимировича Степанова (1919–1986). Лихачев Д. С. (отв. ред.). М.; Л.: Наука, 1990. С. 50–71.

Арутюнова 1987 — Арутюнова Н. Д. Аномалии и язык (к проблеме языковой «картины мира»). Вопросы языкознания. 1987, (3): 3–19.

Балкунова, Рянская 2010 — Балкунова А. С., Рянская Э. М. Место никнеймов в ономастике. Вестник НВГУ. 2010, (3): 17–22.

Беляевская 2021 — Беляевская Е. Г. Лингвистическая креативность: нарушение нормы? В сб.: Дискурс и язык в эпоху «больших данных»: лингвокреативные пределы и возможности. II Международная научная конференция. 16–17 сентября 2021. Тезисы докладов. М., 2021. С. 1–2.

Гридина 1996 — Гридина Т. А. Языковая игра: стереотип и творчество. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ин-т, 1996.

Гридина 2013 — Гридина Т. А. К истокам вербальной креативности: Творческие эвристики детской речи. В кн.: Лингвистика креатива — 1. Гридина Т. А. (общ. ред.). Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2013. С. 5–58.

Демьянков 2009 — Демьянков В. З. Языковое творчество и речевая креативность. В сб.: Язык как медиатор между знанием и искусством. М.: Азбуковник, 2009. С. 11–19.

Дускаева 2016 — Дускаева Л. Р. Публицистический стиль. В кн.: Стилистика русского языка и литературное редактирование: учеб. для вузов. В 2 т. Т. 1. Дускаева Л. Р. (ред.). М.: Флинта, 2016. С. 130–151.

Дускаева 2018 — Дускаева Л. Р. Медиажанры в мессенджере. В кн.: Медиалингвистика в терминах и понятиях. Дускаева Л. Р. (ред.). М.: Флинта, 2018. С. 397.

Дускаева 2019 — Дускаева Л. Р. Стилистический анализ в медиалингвистике. М.: Флинта, 2019.

Замальдинов 2022 — Замальдинов В. Е. Новообразования-гибриды в текстах современной медиа-коммуникации. Медиалингвистика. 2022, 9 (3): 210–219. https://doi.org/10.21638/spbu22.2022.303

Зыкова 2016 — Зыкова И. В. Лингвокреативность с позиции лингвокультурологии: теория, метод, анализ. В сб.: Язык. Сознание. Коммуникация. Красных В. В., Изотов А. И. (отв. ред.). Сер.: Язык. Сознание. Коммуникация. Вып. 53. М.: Макс Пресс, 2016. С. 136–151.

Зыкова 2017 — Зыкова И. В. Метаязык лингвокультурологии: Константы и варианты. М.: Гнозис, 2017.

Зыкова, Киосе 2020 — Зыкова И. В., Киосе М. И. Параметризация лингвистической креативности в междискурсивном аспекте: кинодискурс vs дискурс детской литературы. Вопросы когнитив- ной лингвистики, 2020, (2): 26–40.

Иванова 2021 — Иванова Л. Ю. Речевые маркеры комической ответности в международном информировании с использованием новых медийных форм. Российские исследования. 2021, 2 (2):114–120.

Ильясова 2015 — Ильясова С. В. Языковая игра: словообразовательная, графическая, орфографическая (на материале текстов современных российских СМИ). Медиалингвистика. 2015, 1 (6):91–100.

Ирисханова 2009 — Ирисханова О. К. О понятии креативности и его роли в метаязыке лингвистических описаний. Когнитивные исследования языка. 2009, (5): 157–171.

Киосе 2019 — Киосе М. И. Параметры и техники «настройки» лингвистической креативности в детском художественном тексте. Вопросы когнитивной лингвистики. 2019, (4): 66–76.

Киосе 2020 — Киосе М. В. Когнитивно-семиотические основания лингвокреативности дискурса: методика анализа. Уральский филологический вестник. Сер.: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2020, 29 (2): 38–47.

Кожина 1977 — Кожина М. Н. Стилистика русского языка. М.: Просвещение, 1977.

Копнина, Сковородников 2014 — Копнина Г. А., Сковородников А. П. Стилистика креатива и эколингвистика: точки соприкосновения. Филологические науки. Вопросы теории и практики.2014, 8 (38): 101–104.

Косова 2015 — Косова И. Ярмарка мастеров. https://www.livemaster.ru/topic/1396265-ruchnaya-rabota-chto-eto (дата обращения: 02.05.2022).

Костомаров 1971 — Костомаров В. Г. Русский язык на газетной полосе. М.: Моск. гос. ун-т им. М. В. Ломоносова, 1971.

Купина 2012 — Купина Н. А. Креатемы в речи детей. Уральский филологический вестник. Сер.: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2012, (3): 22–27.

Лингвокреативность 2021 — Лингвокреативность в дискурсах разных типов: Пределы и возможности. Зыкова И. В. (отв. ред.). М.: Р. Валент, 2021.

Мокрая 2018 — Мокрая Е. А. Telegram-канал как платформа для политической коммуникации. Русская политология. 2018, 4 (9): 62–65.

Радбиль 2012 — Радбиль Т. Б. Языковые аномалии в художественном тексте: Андрей Платонов и другие. 2-е изд., стер. М.: Флинта, 2012.

Радбиль, Рацибурская 2017 — Радбиль Т. Б., Рацибурская Л. В. Словообразовательные инновации на базе заимствованных элементов в современном русском языке: лингвокультурологический аспект. Мир русского слова. 2017, (2): 33–39.

Ремчукова 2011 — Ремчукова Е. Н. Креативный потенциал русской грамматики. 2-е изд. М.: Либроком, 2011.

Фещенко, Коваль 2014 — Фещенко В. В., Коваль О. В. Сотворение знака. Очерки о лингвоэстетике и семиотике искусства. М.: Языки славянской культуры, 2014.Хвеськo, Мажникова 2013 — Хвеськo Т. В., Мажникова В. Д. Имянаречение в сетевом дискурсе. Вопросы когнитивной лингвистики. 2013, 3 (36): 67–69.

Цонева 2014 — Цонева Л. М. Языковая игра и ее изучение. Медиалингвистика. 2014, 1 (4): 101–108.

Шильникова 2011 — Шильникова О. Г. К проблеме типологии текстов СМИ: паратексты как структурно-содержательный компонент «толстого» журнала. Вестник Волгоградского государственного университета. Сер. 2: Языкознание. 2011, 2 (14): 29–34.

Шкудлярек-Щмехович 2021 — Шкудлярек-Щмехович Э. Автономия пользователей Сети и динамика грамматики: о выбранных синтаксических инновациях в современной польской интернет-коммуникации. Медиалингвистика. 2021, 8 (1): 57–70. https://doi.org/10.21638/spbu22.2021.105

Шмелева 2009 — Шмелева Т. В. Паратекст медийного текста. В сб.: Структурно-семантические параметры единиц языка и речи. Доклады научно-практической конференции, 4–6 февраля 2009 г. Чупашева О. М. (отв. ред.). Мурманск: Мурман. гос. пед. ин-т, 2009. С. 145–149.

Boden 2003 — Boden M. The Creative Mind: Myths and Mechanisms. Taylor & Francis, 2003.

Carter 1997 — Carter R. Investigating English discourse: Language, literacy, literature. New York: Routledge, 1997.

Carter 2016 — Carter R. Language and creativity. The art of common talk. New York: Routledge, 2016.

Cayley 2006 — Cayley J. Time Code Language: New Media Poetics and Programmed Signification. In: Newmedia poetics: contexts, technotexts, and theories. Morris A., Swiss T. (eds). Cambridge: The MIT Press, 2006. P. 307–333.

Eisaesser, Hagener 2010 — Eisaesser T., Hagener M. Film Theory: An introduction through the senses. New York: Routledge, 2010.

Finke et al. 1992 — Finke R. A., Ward T. B., Smith S. M. Creative cognition: Theory, research, and applications. Cambridge, MA: MIT Press, 1992.

Genette 1997 — Genette G. Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press,1997.

Gray 2010 — Gray J. Show sold separately: Promos, spoilers, and other media paratexts. New York: New York University Press, 2010.

Jones 2012 — Jones R. Discourse and creativity. London: Routledge, 2012.

Langlotz 2006 — Langlotz A. Idiomatic creativity. A cognitive linguistic model of idiom representation and idiom variation in English. Amsterdam: John Benjamins, 2006.

Loewe 2015а — Loewe I. Paratexts on television. Pt. 1. Медиалингвистика. 2015, 2 (8): 69–77.

Loewe 2015b — Loewe I. Paratexts on television. Pt. 2. Медиалингвистика. 2015, 3 (9): 75–84.

Silvia et al. 2009 — Silvia P. J., Nusbaum E. C., Berg C., Martin C., O’Connor A. Openness to experience, plasticity, and creativity: Exploring lower-order, higherorder, and interactive effects. Journal of Research in Personality. 2009, (43): 1087–1090.

Simpson 2019 — Simpson P. Style, rhetoric and creativity in language. Amsterdam: John Benjamins, 2019.

Sligh et al. 2005 — Sligh A. C., Conners F. A., Roskos-Ewoldsen B. Relation of creativity to fluid and crystallized intelligence. Journal of Creative Behavior. 2005, (39): 123–136.

Stockwell 2012 — Stockwell P. Texture: A cognitive aesthetics of reading. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2012.

Vasileva, Ivanova 2021 — Vasileva V., Ivanova L. Humour as a strategy for the news delivery: the case of Meduza. European Journal of Humour Research. 2021, 9 (1): 105–128. https://doi.org/10.7592/ EJHR2021.9.1.Vasileva.

Published

2023-05-15

How to Cite

Duskaeva, L. R., & Ivanova, L. Y. (2023). Linguocreativity in composing a telegram channel paratext. Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature, 20(1), 40–60. https://doi.org/10.21638/spbu09.2023.103

Issue

Section

Linguistics