From the Poet of Stagnation to the Prophet of Revolution: Metamorphoses of Anton Chekhov’s reception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu09.2021.403

Abstract

The article traces the reception of Chekhov’s image and works from 1880–1900s, and its continuation in Stalinist culture. The transitional (from realism to modernism) nature of Chekhov’s works initially forced 19th century critics to negatively assess the “lack of ideology” and the “accidentality” of his poetics, and later to present Chekhov as an exponent of “longing for a common idea” and “a fighter against vulgarity”. The claims that Chekhov was outdated or, conversely, becoming relevant, were strictly correlated with the periods of stagnation/revolutionary activity. Similar patterns can be observed in Soviet criticism. In the 1920s, anti-Chekhovian moods were fairly characteristic for avant-garde artists, as well as representatives of the vulgar sociological method who criticized him harshly. After WWII, critics tried to present the “pessimistic” and sophisticated author as a bearer of Soviet dogmas and a predecessor of Soviet literature. For example, Vladimir Ermilov’s works used rhetorical strategies based on the opposition of “intuitive striving for freedom” vs “suppressive social reality”, which led Chekhov to the conclusion about the need for radical social changes. With the help of such rhetorical devices, the mournful “singer of stagnation” was transformed into a “prophet of revolution”. The task of connecting Chekhov to the humanistic tradition was solved by ascribing to him sympathy for the “little man” and “working man”. All such substitutions were done by equating the author’s and his heroes’ evaluative position. Many features of the “Soviet” Chekhov image can be traced back to Chekhov’s lifetime criticism, and therefore the outdated works of Soviet scholars can serve a clear example of cultural recycling, in which seemingly abandoned old ideas are reworked anew.

Keywords:

Anton Chekhov, reception, history of criticism, Vladimir Ermilov

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Бердников 1975 — Бердников Г. П. О поэтике Чехова и принципах ее исследования. В кн.: Бердников Г. П. Над страницами русской классики. М.: Современник, 1975. С. 353–377.

Бердников 1984 — Бердников Г. П. А. П. Чехов: идейные и творческие искания. М.: Художественная литература, 1984. 511 c.

Бушканец 2012 — Бушканец Л. Е. «Он между нами жил…»: А. П. Чехов и русское общество конца XIX — начала XX века. Казань: Казанский университет, 2012. 755 с.

Бушканец 2013 — Бушканец Л. Е. А. П. Чехов и русское общество 1880–1917 гг. Формирование литературной репутации. Дисс. … д-ра филол. наук. М., 2013. 630 с.

Бялый 1946 — Бялый Г. А. К вопросу о русском реализме конца XIX века. В кн.: Труды юбилейной научной сессии ЛГУ. Серия филологических наук. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1946. С. 294–317.

Горький 2002 — Горький М. Литературные заметки. По поводу нового рассказа А. П. Чехова «В овраге». В кн: А. П. Чехов: pro et contra. Творчество А. П. Чехова в русской мысли конца XIX — нач. XX в.: Антология. СПб.: Издательство Изд-во Рус. Христиан. гуманитар. ин-та, 2002. С. 329–330.

Добренко, Тиханов 2011 — История русской литературной критики: советская и постсоветская эпохи. Добренко Е., Тиханов Г. (ред.). М.: Новое литературное обозрение, 2011. 791 с.

Дружинин 2012 — Дружинин П. А. Идеология и филология. В 2 т. Т. 2. М.: Новое литературное обозрение, 2012. 702 с.

Дурылин 1948 — Дурылин С. Н. Художественный театр и советская сцена. Театр. 1948, (10): 11–12.

Корниенко, Шубина 1994 — Андрей Платонов Воспоминания современников: Материалы к биографии. Корниенко Н. В., Шубина Е. Д. (сост.). М.: Современный писатель, 1994. 494 c.

Ошарова 1960 — Ошарова Т. В. Библиография литературы о А. П. Чехове. Вып. 1. 1960 юбилейный год. Саратов: Изд-во Саратовского ун-та, 1979. 261 с.

Полоцкая 1981 — Полоцкая Э. А. Чехов (личность, творчество). В кн.: Время и судьбы русских писателей. М.: Наука, 1981. С. 282–343.

Протопопов 1892 — Протопопов М. А. Жертва безвременья. Русская мысль. 1892, (6): 95–122.

Розанов 2002 — Розанов В. В. Наш «Антоша Чехонте». В кн.: А. П. Чехов: pro et contra. Творчество А. П. Чехова в русской мысли конца XIX — нач. XX в.: Антология. СПб.: Изд-во Рус. Христиан. гуманитар. ин-та, 2002. C. 866–871.

Семанова 1966 — Семанова М. Л. Чехов и советская литература (1917–1935). М.: Советский писатель; Л.: [б. и.], 1966. 309 с.

Семанова 1985 — Семанова М. Л. А. П. Чехов в отзывах советских писателей и в их жизни. Русская литература. 1985 (3): 85–103.

Скафтымов 1946 — Скафтымов А. П. О единстве формы и содержания в «Вишневом саде» Чехова. В кн.: Ученые записки Саратовского педагогического института. 1946, (VIII): 3–38.

Сухих 2010 — Сухих И. Н. Сказавшие «О!» Потомки читают Чехова. В кн.: А. П. Чехов: pro et contra. Личность и творчество А. П. Чехова в русской мысли XX века (1914–1960). Антология. Т. 2. СПб.: Изд-во Рус. Христиан. гуманитар. акад., 2010. С. 7–44.

Чудаков 1971 — Чудаков А. П. Поэтика Чехова. М.: Наука, 1971. 291с.

Чудаков 1986 — Чудаков А. П. Мир Чехова: Возникновение и утверждение. М.: Советский писатель, 1986. 379 с.

Dika 2003 — Dika V. Recycled Сulture in Сontemporary Art and Film: the uses of nostalgia. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. 254 p.

Guffey 2006 — Guffey E. Retro. The Culture of Revival. London: Reaktion Books, 2006. 224 p.

Kalaga et al. 2008 — Repetition and Recycling in Literary and Cultural Dialogues. Kalaga W., Kubisz M., Mydlą Ja. (еds). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, 2008. 158p.

Marovitz 1991 — Marovitz Ch. Recycling Shakespeare. London: Macmillan, 1991. 192 p.

Neville, Villeneuve 2002 — Waste-Site stories : the Recycling of Memory. Neville B., Villeneuve J. (еds). New York: State University of New York Press, 2002. 259 p.

References

Бердников 1975 — Berdnikov G. P. On the poetics of Chekhov and the pronciples of its research. In: Berdnikov G. P. Nad stranitsami russkoi klassiki. Moscow: Sovremennik Publ., 1975. P. 353–377. (In Russian)

Бердников 1984 — Berdnikov G. P. A. P. Chekhov: the ideological and creative search. Moscow: Khudozhestvennaia literatura Publ., 1984. 511 p. (In Russian)

Бушканец 2012 — Bushkanets L. E. “He lived among us…”: A. P. Chekhov and Russian society of the late 19th — early 20th century. Kazan, Kazanskii universitet Publ., 2012. 755 p. (In Russian)

Бушканец 2013 — Bushkanets L. E. A. P. Chekhov and Russian society 1880–1917. Formation of a literary reputation. Thesis for D. Sc. in Philological Sciences. Moscow, 2013. 630 p. (In Russian)

Бялый 1946 — Byalyy G. A. On the question of Russian realism at the end of the 20th century. In: Trudy iubileynoi nauchnoi sessii LGU. Ser.: filologicheskikh nauk. Leningrad: Leningrad University Press, 1946. P. 294–317. (In Russian)

Горький 2002 — Gor’kiy M. Literary notes. Concerning the new story by A. P. Chekhov “In the ravine”. In: A. P. Chekhov: pro et contra. Tvorchestvo A. P. Chekhova v russkoy mysli kontsa XIX — nachala XX v.: Antologiia. St. Petersburg: Izdatel’stvo Russkogo Khristianskogo gumanitarnogo instituta Publ., 2002. P. 329–330. (In Russian)

Добренко, Тиханов 2011 — The history of Russian literary criticism: Soviet and Post-Soviet era. Dobrenko E., Tikhanov G. (eds). Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie Publ., 2011. 791 p. (In Russian)

Дружинин 2012 — Druzhinin P. A. Ideology and philology. In 2 vols. Vol. 2. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie Publ., 2012. 702 p. (In Russian)

Дурылин 1948 — Durylin S. N. Theatre and Soviet stage. Teatr. 1948 (10): 11–12. (In Russian)

Корниенко, Шубина 1994 — Andrey Platonov. Memoirs of contemporaries. Materials for a biography. Korniyenko N. V., Shubina E. D. (eds). Moscow: Sovremennyi pisatel’ Publ., 1994. 494 p. (In Russian)

Ошарова 1960 — Osharova T. V. Bibliography of literature about A. P. Chekhov. 1960. Iss. 1. Anniversary year. Saratov: Izdatel’stvo Saratovskogo universiteta Publ., 1979. 261 p. (In Russian)

Полоцкая 1981 — Polotskaya E. A. Chekhov (personality, creativity). In: Vremia i sud’by russkikh pisatelei. Moscow: Nauka Publ., 1981. P. 282–343. (In Russian)

Протопопов 1892 — Protopopov M. A. Victim of Timelessness. In: Russkaia mysl’. 1892 (6): 95–122.

Розанов 2002 — Rozanov V. V. Our “Antosha Chekhonte”. In: A. P. Chekhov: pro et contra. Tvorchestvo A. P.Chekhova v russkoi mysli kontsa 19 — nachala 20 vv.: antologiia. St. Petersburg: Izdatel’stvo Russkogo Khristianskogo gumanitarnogo instituta Publ., 2002. P. 866–871. (In Russian)

Семанова 1966 — Semanova M. L. Chekhov and Soviet literature (1917–1935). Moscow: Sovetskii pisatel’ Publ.; Leningrad: [No publisher], 1966. 309 p. (In Russian)

Семанова 1985 — Semanova M. L. A. P. Chekhov in the reviews of Soviet writers and in their lives. In: Russkaia literatura. 1985 (3): 85–103. (In Russian)

Скафтымов 1946 — Skaftymov A. P. On the unity of the form and content in Chekhov’s “The cherry Orchard”. In: Uchenye zapiski Saratovskogo pedagogicheskogo instituta. 1946 (VIII): 3–38. (In Russian)

Сухих 2010 — Sukhikh I. N. Those who said “Oh!”. Descendants read Chekhov. In: A. P. Chekhov: pro et contra. Lichnost’ i tvorchestvo A. P. Chekhova v russkoy mysli XX veka (1914–1960). Antologiia. T. 2. St. Petersburg: Izdatel’stvo Russkoi Khristianskoi gumanitarnoi akademii Publ., 2010. P. 7–44. (In Russian)

Чудаков 1971 — Chudakov A. P. Poetics of Chekhov. Moscow: Nauka Publ., 1971. 291 p. (In Russian)

Чудаков 1986 — Chudakov A. P. The world of Chekhov: emergence and affirmation. Moscow: Sovetskii pisatel’ Publ., 1986. 379 p. (In Russian)

Dika 2003 — Dika V. Recycled Сulture in Сontemporary Аrt and Film: the uses of nostalgia. Cambridge: Cambridge UP, 2003. 254 p.

Guffey 2006 — Guffey E. Retro. The Culture of Revival. London: Reaktion Books, 2006. 224 p.

Kalaga et al. 2008 — Repetition and Recycling in Literary and Cultural Dialogues. Kalaga W., Kubisz M., Mydlą Ja. (eds). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, 2008. 158 p.

Marovitz 1991 — Marovitz Ch. Recycling Shakespeare. London: Macmillan, 1991. 192 p.

Neville, Villeneuve 2002 — Waste-Site stories: the Recycling of Memory. Neville B., Villeneuve J. (eds). New York: State University of New York Press, 2002. 259 p.

Published

2022-02-16

How to Cite

Stepanov, A. D. (2022). From the Poet of Stagnation to the Prophet of Revolution: Metamorphoses of Anton Chekhov’s reception. Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature, 18(4), 680–696. https://doi.org/10.21638/spbu09.2021.403

Issue

Section

Literary Studies