Dominants of Audiovisual Text in the Aspect of TV Discourses Research

Authors

  • Марина Александровна Бережная St. Petersburg State University

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu09.2016.317

Abstract

The article proves the possibility of using the method of an emotional and semantic dominant in the analysis of audiovisual texts, namely television news in the aspect of discourses forming. Modern “by-the-way” perception of compression television texts determines the need to investigate the key­words of messages that in the audiovisual version of the presentation appear as complex intermedia dominants. They define the meaning of the text and its understanding by the audience. Identification of such key moments will expand the palette of creative methods of presenting information and reveal the ways of creation of TV discourses.

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Библиография:

Адамьянц Т. З. Мотивационно-целевой анализ телепередачи. Формула успеха телепередачи. М.: Ин-т повышения квалификации работников телевидения и радиовещания, 1994. 122 с.

Адамьянц Т. З. Социальные коммуникации. М., Дрофа, 2009. 205 с.

Адамьянц Т. З. Между знанием и пониманием (феномен понимания в семиосоциопсихологической парадигме) // Мир психологии. 2009. № 3. С. 223-231.

Артоболевский Г. В. Художественное чтение. М.: Просвещение, 1978. 240 с.

Арутюнова Н. Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь/ В. Н. Ярцева(ред.). М.: Советскаяэнциклопедия, 1990. С. 136-137.

Психолингвистические аспекты художественного текста. М.: МГУ, 1988. 121 с.

Проблемы социальной сферы в алгоритмах социальной журналистики. СПб.: СПбГУ, 2009. 330 с.

Бережная М. А., Корконосенко С.Г. Социальные неравенства: подходы СМИ и ожидания общества // Век информации. 2015. №3. С. 32-34.

Бесс Б., Дезормо Д. Построение телевизионного репортажа. М.: Галерия, 2004. 124 с.

Проблемы формирования финансово-экономического поведения населения// Вестник РГГУ. Сер. Экономические науки. 2014. №21. С.99-107;

ван Дейк Т. Язык. Познание. Коммуникация/ В.И. Герасимов(ред.). М.: Прогресс, 1989. 310 с.

Евстафьева А. В. «Язык вражды» в средствах массовой информации: лингвистические и экстралингвистические факторы функционирования: Автореф. дисс. … канд. филол наук. Тамбов, 2009. 24 с.

Проблемы художественного воздействия: принцип аттракциона. М.: Наука, 1990. 240 с.

Ломыкина Н. Ю. Просодические характеристики речи телеведущих (на материале программ социально-культурной тематики. Автореф. дисс. … канд. филол. наук. М., 2006. 25 с.

Дискурс речевой палитры семейных ситкомов на современном российском телевидении// Вестник Челябинск.гос. акад. культуры и искусств. 2014. № 2 (38). С. 109-113.

Медиа-дискурс. Анализ медиатекстов. Харьков: Гуманитарный центр, 2013. 264 с.

Медиа в современном мире. Молодые исследователи: материалы 14-й международной конференции студентов, магистрантов и аспирантов 11–13 марта 2015 года. / М. А. Бережная (ред.) /А. Н. Марченко (сост.). СПб.: СПбГУ, 2015. 526 с.

Аспекты речевого воздействия в новостях. Владимир: ВГГУ, 2009. 144 с.

Текст и его смысловые доминанты. М.: ИЯ РАН, 2007. 224 с.

Новикова А. А. Телевизионная реальность: экранная интерпретация действительности. М.: ВШЭ, 2013. 236 с.

Новикова А. А. Современные телевизионные зрелища: истоки, формы и методы воздействия. СПб.: Алетейя, 2008. 208 с.

Российский медиаландшафт: телевидение, пресса, Интернет. http://www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet (дата обращения 15.08.2015)

Российское телевидение: между спросом и предложением. В 2 т./ А. Г Качкаева,И. В. Кирия (ред.). М.: Элиткомстар, 2007.

Саппак В. С. Телевидение и мы. М., Искусство, 1963. 182 с.

Постмодернистские коды: от молчащего слова к звучащей речи. Челябинск: Челябинск.гос. акад. культуры и искусств, 2007. 243 с.

Суленева Н. В. Современная телевизионная режиссура в аспекте работы над художественным текстом. Автореф. дисс. д-ра культурологи. Ярославль, 2010. 46 с.

Утилова Н. И. Природа аудиовизуального творчества. Язык и образная система телевидения. Автореф. дисс. д-ра искусствоведения. М., 2000. 54 с.

Understanding Media: The Extensions of Man.N.Y.: McGrawHillPubl., 1964. 359 p.

References

Adam’iants T. Z. Motivatsionno-tselevoi analiz teleperedachi. Formula uspekha teleperedachi [Motivation and

Target Analysis of TV Programmes. Formula of Succes of TV Programme]. Moscow, Institute povysheniia

kvalifikatsii rabotnikov televideniia i radioveshchaniia Publ., 1994. 122 p. (In Russian)

Adam’iants T. Z. Sotsial’nye kommunikatsii [Social Communications]. Moscow, Drofa Publ., 2009. 205 p. (In

Russian)

Adam’iants T. Z. Mezhdu znaniem i ponimaniem (fenomen ponimaniia v semiosotsiopsikhologicheskoi

paradigme) [Between Knowledge and Understanding (Phenomenon of Understanding in Semio-Socio-

Psychological Paradigm)]. Mir psikhologii [The World of Psyhology], 2009, no. 3, pp. 223–231. (In

Russian)

Artobolevskii G. V. Khudozhestvennoe chtenie [Literal Reading]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1978. 240 p.

(In Russian)

Arutiunova N. D. Diskurs [Discourse]. Lingvisticheskii entsiklopedicheskii slovar’ [Encyclopedic Dictionary

of Linguistics]. Ed. by V. N. Iartseva. Moscow, Sovetskaia entsiklopediia Publ., 1990, pp. 136–137. (In

Russian)

Belianin V. P. Psikholingvisticheskie aspekty khudozhestvennogo teksta [Psycholinguistic Aspects of Literal

Text]. Moscow, Moscow State Univ. Press, 1988. 121 p. (In Russian)

Berezhnaia M. A. Problemy sotsial’noi sfery v algoritmakh sotsial’noi zhurnalistiki [Social Sphere in Algorithms

of Social Journalism]. St. Petersburg, St. Petersburg Univ. Press, 2009. 330 p. (In Russian)

Berezhnaia M. A., Korkonosenko S. G. Sotsial’nye neravenstva: podkhody SMI i ozhidaniia obshchestva [Social

Inequality: Mass Media Approaches and Society Expectations]. Vek informatsii [Information Age],

, vol. 3, pp. 32–34. (In Russian)

Bess B., Dezormo, D. Postroenie televizionnogo reportazha [Making TV Report]. Moscow, Galeriia Publ.,

124 p. (In Russian)

Deik T. van Iazyk. Poznanie. Kommunikatsiia [Language. Cognition. Communication]. Moscow, Progress

Publ., 1989. 310 p.

Gukovskaia A. A. Problemy formirovaniia finansovo-ekonomicheskogo povedeniia naseleniia [Issues of

Forming Financial and Economic Behaviour of Population]. Vestnik RGGU. Ekonomika. Upravlenie.

Pravo [RSUH/RGGU Bulletin. Economics. Management. Law], 2014, vol. 21, pp. 99–107. (In Russian)

Evstaf ’eva A. V. “Iazyk vrazhdy” v sredstvakh massovoi informatsii: lingvisticheskie i ekstralingvisticheskie faktory

funktsionirovaniia [“The Language of Enmity” in Mass Media: Linguistic and Extra-Linguistic Factors

of Functioning]. Thesis of PhD diss. (Philology). Tambov, 2009. 24 p. (In Russian)

Lipkov A. I. Problemy khudozhestvennogo vozdeistviia: printsip attraktsiona [Issues of Literal Influence: Attraction

Principles]. Moscow, Nauka Publ., 1990. 240 p. (In Russian)

Lomykina N. Iu. Prosodicheskie kharakteristiki rechi televedushchikh (na materiale programm sotsial’nokul’turnoi

tematiki [Prosodic Characteristics of TV Presenters (Based on the Material of Programmes on

Social and Cultural Topics)]. Thesis of PhD diss. (Philology). Moscow, 2006. 25 p. (In Russian)

Markova A. V. Diskurs rechevoi palitry semeinykh sitkomov na sovremennom rossiiskom televidenii

[Discourse of Speech Palette of the Family Sitcoms in Modern Russian TV]. Vestnik Cheliabinsk. gos.

akad. kul’tury i iskusstv [Herald of the Chelyabinsk State Academy of Culture and Arts], 2014,vol. 2 (38),

pp. 109–113. (In Russian)

Matison D. Media-diskurs. Analiz mediatekstov [Media-Discourse. Analysis of Media Texts]. Khar’kov,

Gumanitarnyi tsentr Publ., 2013. 264 p. (In Russian)

McLuhan H. M. Understanding Media: The Extensions of Man. New York, McGraw Hill Publ., 1964. 359 p.

Media v sovremennom mire. Molodye issledovateli [Media in the Modern World. Young Researchers].

Proceedings of the 14th International Conference of Undergraduate, Graduate and Post-Graduate

Students, March 11–13, 2015. Ed. by M. A. Berezhnaia. St. Petersburg, St. Petersburg Univ. Press, 2015.

p. (In Russian)

Negryshev A. A. Aspekty rechevogo vozdeistviia v novostiakh [Aspects of Verbal Influence in News]. Vladimir,

Vladimir State Univ. for the Humanities Publ., 2009. 144 p. (In Russian)

Novikov A. I. Tekst i ego smyslovye dominanty [Text and its Meaning Dominants]. Moscow, Institute of Linguistics

(Russian Academy of Sciences) Press, 2007. 224 p. (In Russian)

Novikova A. A. Televizionnaia real’nost’: ekrannaia interpretatsiia deistvitel’nosti [TV Reality: Screen Interpretation

of the Reality]. Moscow, Higher School of Economics Publ., 2013. 236 p. (In Russian)

Novikova A. A. Sovremennye televizionnye zrelishcha: istoki, formy i metody vozdeistviia [Modern TV Sights:

Origins, Forms and Methods of Influence]. St. Petersburg, Aleteiia Publ., 2008. 208 p. (In Russian)

Rossiiskii medialandshaft: televidenie, pressa, Internet [Media Landscapes: TV, Press, Internet]. Available at:

http://www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet (accessed:

08.2015). (In Russian)

Rossiiskoe televidenie: mezhdu sprosom i predlozheniem: v 2 t. [Russian TV: Between Offer and Demand. In

Vols]. Eds. A. G. Kachkaeva, I. V. Kiriia. Moscow, Elitkomstar Publ., 2007. 328 p. (In Russian)

Sappak V. S. Televidenie i my [TV and We]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1963. 182 p. (In Russian)

Suleneva N. V. Postmodernistskie kody: ot molchashchego slova k zvuchashchei rechi [Post-Modernist Codes:

From Silent Word to Speech]. Cheliabinsk, Cheliabinsk State Academy of Culture&Arts Publ., 2007.

p. (In Russian)

Suleneva N. V. Sovremennaia televizionnaia rezhissura v aspekte raboty nad khudozhestvennym tekstom

[Modern TV Directing and Literal Text]. Thesis of postdoc diss. (Culture Studies). Iaroslavl’, 2010. 46 p.

(In Russian)

Utilova N. I. Priroda audiovizual’nogo tvorchestva. Iazyk i obraznaia sistema televideniia [Nature of Audio-

Visual Creation. TV Language and Imagery System]. Thesis of postdoc diss. (Arts). Moscow, 2000. 54 p.

(In Russian)

Published

2016-11-30

How to Cite

Бережная, М. А. (2016). Dominants of Audiovisual Text in the Aspect of TV Discourses Research. Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature, 13(3), 147–156. https://doi.org/10.21638/11701/spbu09.2016.317

Issue

Section

Journalism