The “pre-postmodernist complex” in Leonid Andreev’s prose and dramas against the background of the processes in the qorks by the symbolists of 1910s

Authors

  • I.I. Moskovkina V. N. Karazin Kharkiv National University

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu09.2018.106

Abstract

The article characterizes the emergence of the “pre-postmodernist complex” in Leonid Andreev’s prose and dramas against the background of the processes in the works by the symbolists of the 1910s. F. Sologub created original cycles of miniatures such as Transformations, Short Fairy Tales. They appeared in the process of reducing all the artistic elements in the structure of the novellas, and a combination of completely opposite fragments or fragments of different nature was the basis of their grotesque integrity. This resulted in an ironic “descent” of the metamorphosis from the level of myth to an everyday situation, a deconstruction of the didactic genre of fairy tale, a play with common stereotypes, presenting paradoxical judgements and opinions. This foreboded the artistic practice of the Russian futurists (treating the word, interpreting and using its sign nature, functions of the primitive, etc.), Kharms’s absurdist prose, S. Krzyżanowski’s Fairy Tales for Wunderkinder, etc. In his short stories of the1910s from The Nights and the Days, and Rea Silvia. Eluli, the Son of Eluli, Bryusov departed from the symbolist stylization and the author’s conception of The Earth’s Axis to pre-postmodernism, not to realism (as it is generally acknowledged). The invariant model of Bryusov’s modernist novella can be found at the basis of his works. In his poetics, a far greater role is assigned to irony, demythologization, a game with the reader, the intertext, and the author’s word is sometimes lost because of the expressly “cento”-text. The ironic adjustment of the concept used by the artist as the person who owns “the keys to mysteries” opened the space to different interpretation of works, being an anticipation of Nabokov’s and postmodernists’ techniques. Andreev’s works of 1908–1919 (from My Notes to Satan’s Diary) also have the “pre-postmodernist complex” characteristic of the post-symbolism. This complex includes a considerable amplification of irony and of the game principle with tragifarce traits; an important role of metatext; the conjugation of creating myths with demythologization, i. e. a play with the myth, an ironic reconsideration of the symbolist, Christian, ideological myths and one’s own myths, created in the past; the “twinkling” of meanings resulting in the multiple interpretations of the works. All these strategies and the specific features of the poetics were revealed in ironic novellas (The Son of Man, Carelessness, The End of John the Preacher, A Devil at the Wedding, The Donkeys, The Cuckolds, Chemodanov, etc.), miniatures (The Tales not quite for Children, My Anecdotes), one-act parodic and ironic “little comedies” (from The Love to Your Neighbor to The Monument).

Keywords:

Leonid Andreev, pre-postmodernist complex, irony, demythologization, metatext, parody, anecdote, absurd

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Бабичева 1982 — Бабичева Ю. В. Эволюция жанров русской драмы ХIХ — начала ХХ века: Учебное пособие к спецкурсу. Вологда: Изд-во Вологодского гос. пед. ин-та, 1982. 128 с.

Барковская 2003 — Барковская Н. В. “«Сказочки» Ф. Сологуба и «Случаи» Д. Хармса”. «Странная» поэзия и «странная» проза: Филологический сб., посвященный 100-летию со дня рождения Н. А. За болоцкого. Яблоков Е. А., Лощилов И. Е. (ред.). М.: Пятая страна, 2003. С. 218–229. (Новейшие исследования русской культуры. Вып. 3).

Боева 1996 — Боева Г. Н. Идея синтеза в творческих исканиях Л. Н. Андреева. Автореф. дис. … канд. филол. наук. Воронежский гос. ун-т. Воронеж, 1996. 18 с.

Боева 2016 — Боева Г. Н. “Творчество Леонида Андреева как явление модерна: к постановке проблемы”. Филологические науки: Вопросы теории и практики. 8 (Ч. 1), 2016: 17–19.

Гиндин 2001 — Гиндин С. И. “Валерий Брюсов”. Русская литература рубежа веков (1890-е — начало 1920-х годов): В 2 кн. Келдыш В. А. (ред.). Кн. 2. М.: ИМЛИ РАН; Наследие, 2001. С. 3–62.

Гусева 2012 — Гусева Т. К. “Гармония и хаос: концепция экзистенциального человека Леонида Андреева”. Вестник Московского гос. гуманитарного ун-та им. М. А. Шолохова. Серия «Филологические науки». 2, 2012: 14–26.

Дубинина 2015 — Дубинина Л. А. Поэтика малой прозы В. Я. Брюсова 1900–1910-х годов. Дис. … канд. филол. наук. Харьковский национальный ун-т им. В. Н. Каразина. Харьков, 2015. 226 с.

Есаулов 1995 — Есаулов И. А. “Постсимволизм и соборность”. Постсимволизм как явление культуры: Материалы международной научной конференции: (Москва, 10–11 марта 1995 г.). Есаулов И. А. (ред.). Вып. 1. М.: Изд-во РГГУ, 1995. С. 3–11.

Иезуитова 1976 — Иезуитова Л. А. Творчество Леонида Андреева (1892–1906). Л.: Изд-во ЛГУ, 1976. 240 с.

Иезуитова 2010 — Иезуитова Л. А. Леонид Андреев и литература Серебряного века: Избранные труды. Валиева Ю. М., Шишкина Л. И. (ред.). СПб.: Петрополис, 2010. 737 с.

Карякина 2004 — Карякина М. В. Феномен игры в творчестве Леонида Андреева. Дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 2004. 214 с.

Келдыш 1975 — Келдыш В. А. Русский реализм начала ХХ века. М.: Наука, 1975. 280 с.

Кен 1975 — Кен Л. Н. “Леонид Андреев и немецкий экспрессионизм”. Андреевский сборник: Исследования и материалы. Афонин Л. Н. (ред.). Курск: Изд-во Курского гос. пед. ин-та, 1975. С. 44–66.

Мережинская 2004 — Мережинская А. Ю. Русский литературный постмодернизм: Художественная специфика. Динамика развития. Актуальные проблемы изучения: Учебное пособие. Киев: Логос, 2004. 234 с.

Молчанова 2014 — Молчанова Е. В. Жанровая система малой прозы Ф. Сологуба. Дис. …. канд. филол. наук. Харьковский национальный ун-т им. В. Н. Каразина. Харьков, 2014. 210 с.

Московкина 2005 — Московкина И. И. Между «pro» и «contra»: координаты художественного мира Леонида Андреева. Харьков: Изд-во Харьковского национального ун-та им. В. Н. Каразина, 2005. 288 с.

Московкина 2011 — Московкина И. И. “«Комедийки» Л. Андреева: интертекст и метатекст”. Творчество Леонида Андреева: современный взгляд: Материалы Международной научной конференции, посвященной 140-летию со дня рождения писателя. Михеичева Е. А., Ковалев П. А., Билибина И. А. (ред.). Орел: Картуш, 2011. С. 16–22.

Московкина 2013 — Московкина И. И. “«Реквием» Леонида Андреева и «предмодернистский комплекс» начала ХХ века”. Личность в межкультурном пространстве: Материалы VIII Международной научно-практической конференции: (Москва, 14–15 ноября, 2013). М.: РУДН, 2013. С. 193–197.

Петрова 2010 — Петрова Е. И. “Игра, симулякры и псевдоподобия в повести Леонида Андреева «Мои записки»”. Вестник Московского гос. обл. ун-та. Серия «Русская филология». 2, 2010: 208–215.

Постсимволизм… 1995 — Постсимволизм как явление культуры: Материалы международной научной конференции. Есаулов И. А. (ред.). Вып. 1. М.: Изд-во РГГУ, 1995. 49 с.

Сухоруков 2013 — Сухоруков В. А. Поэтика драматургии Л. Андреева. Дис. … канд. филол. наук. Харьковский национальный ун-т им. В. Н. Каразина. Харьков, 2013. 220 с.

Татаринов 2001 — Татаринов В. А. “Леонид Андреев”. Русская литература рубежа веков (1890-е — начало 1920-х годов): В 2 кн. Келдыш В. А. (ред.). Кн. 2. М.: Наследие, 2001. С. 286–340.

Эртнер 1996 — Эртнер Е. Н. “Поэтика «игры» в пьесе Леонида Андреева «Реквием»”. Эстетика диссонансов: О творчестве Л. Н. Андреева: Межвузовский сб. научных трудов к 125-летию со дня рождения писателя. Михеичева Е. А. (ред.). Орел: ОГПУ, 1996. С. 102–104.


References

Бабичева 1982 — Babicheva I. V. Evoliutsiia zhanrov russkoi dramy XIX — nachala XX veka [Evolution of the Genres of Russian Drama of the 19th — early 20th Centuries]. Vologda: Vologda State Pedagogical Institute Publ., 1982. 128 p. (In Russian)

Барковская 2003 — Barkovskaia N. V. “«Skazochki» F. Sologuba i «Sluchai» D. Kharmsa” [F. Sologub’s “Fairy Tales” and D. Harm’s “Events”]. «Strannaia» poeziia i «strannaia» proza: Filologicheskii sb., posviashhennyi 100-letiiu so dnia rozhdeniia N. A. Zabolotskogo [“Strange” Poetry and “Strange” Prose: Philological Collections: To the 100th Anniversary of N. A. Zabolotsky]. Iablokov E. A., Loshchilov I. E. (eds). Moscow: Piataya strana Publ., 2003. P. 218–229. (Noveishie issledovaniia russkoi kul’tury [The Latest Studies of the Russian Culture]. Issue 3). (In Russian)

Боева 1996 — Boeva G. N. Ideia sinteza v tvorcheskikh iskaniiakh L. N. Andreeva [The Idea of Synthesis in Creative Searches of L. N. Andreev]. Extended abstract of PhD diss. (Philology). Voronezh State Univ. Voronezh, 1996. 18 p. (In Russian)

Боева 2016 — Boeva G. N. “Tvorchestvo Leonida Andreeva kak iavlenie moderna: k postanovke problemy” [Works by Leonid Andreev as a Phenomenon of Modernism: On the Formulation of the Problem]. Filologicheskie nauki: Voprosy teorii i praktiki [Philological Sciences: Issues of Theory and Practice]. 8 (Part 1), 2016: 17–19. (In Russian)

Гиндин 2001 — Gindin S. I. “Valery Brusov”. Russkaia literatura rubezha vekov (1890-e — nachalo 1920-kh godov) [Russian Literature at the Turn of the Centuries (1890s — Early 1920s)]: In 2 books. Keldysh V. A. (ed.). Book 2. Moscow: Institute of World Literature of the RAS Press; Nasledie Publ., 2001. P. 3–62. (In Russian)

Гусева 2012 — Guseva T. K. “Garmoniia i khaos: kontseptsiia ekzistentsial’nogo cheloveka Leonida Andreeva” [Harmony and Chaos: The Concept of the Existential Person of Leonid Andreev]. Vestnik Moskovskogo gos. gumanitarnogo un-ta im. M. A. Sholokhova [Herald of Sholokhov Moscow State University for the Humanities. Series “Philological Sciences”]. 2, 2012: 14–26. (In Russian)

Дубинина 2015 — Dubinina L. A. Poetika maloi prozy V. Ia. Briusova 1900–1910-kh godov [Poetics of Short Stories of V. Ya. Brusov]. PhD diss. (Philology). Karazin National University. Harkov, 2015. 226 p. (In Russian)

Есаулов 1995 — Esaulov I. A. “Postsimvolizm i sobornost’” [Post-symbolism and Sobornost]. Postsimvolizm kak iavlenie kul’tury: Materialy mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii: (Moskva, 10–11 marta 1995 g.) [Post-symbolism as a Cultural Phenomenon: Proceedings of the International Research Conference: (Moscow, March 10–11, 1995)]. Esaulov I. A. (ed.). Issue 1. Moscow: Russian State Univ. for the Humanities Press, 1995. P. 3–11. (In Russian)

Иезуитова 1976 — Iezuitova L. A. Tvorchestvo Leonida Andreeva (1892–1906) [Works of Leonid Andreev]. Leningrad: Leningrad State Univ. Press, 1976. 240 p. (In Russian)

Иезуитова 2010 — Iezuitova L. A. Leonid Andreev i literatura Serebrianogo veka: Izbrannye trudy [Leonid Andreev and Literature of the Silver Age: Selected Works]. Valieva I. M., Shishkina L. I. (eds). St. Petersburg: Petropolis Publ., 2010. 737 p. (In Russian)

Карякина 2004 — Kariakina M. V. Fenomen igry v tvorchestve Leonida Andreeva [Phenomen on of Play in the Works of Leonid Andreev]. PhD diss. (Philology). Ekaterinburg, 2004. 214 p. (In Russian)

Келдыш 1975 — Keldysh V. A. Russkii realizm nachala XX veka [Russian Realism in the Early 20th Century]. Moscow: Nauka Publ., 1975. 280 p. (In Russian)

Кен 1975 — Ken L. N. “Leonid Andreev i nemetskii ekspressionizm” [Leonid Andreev and German Expressionism]. Andreevskii sbornik: Issledovaniia i materialy [Andreev Book: Research and Materials]. Afonin L. N. (ed.). Kursk: Kursk State Pedagogical Univ. Publ., 1975. P. 44–66. (In Russian)

Мережинская 2004 — Merezhinskaia A. I. Russkii literaturnyi postmodernizm: Khudozhestvennaia spetsifika. Dinamika razvitiia. Aktual’nye problemy izucheniia. [Russian Literary Post-modernism: Literary Features. Dynamics. Current Research Issues]. Kiev: Logos Publ., 2004. 234 p. (In Russian)

Молчанова 2014 — Molchanova E. V. Zhanrovaia sistema maloi prozy F. Sologuba [Genre System of the Short Stories of F. Sologub]. PhD diss. (Philology). Karazin National University. Harkov, 2014. 210 p. (In Russian)

Московкина 2005 — Moskovkina I. I. Mezhdu «pro» i «contra»: koordinaty khudozhestvennogo mira Leonida Andreeva [Between Pro and Contra: Axis of the Imagery World of Leonid Andreev]. Harkov: Karazin National Univ. Publ., 2005. 288 p. (In Russian)

Московкина 2011 — Moskovkina I. I. “«Komediiki» L. Andreeva: intertekst i metatekst” [“Komediiki” by L. Andreev: Intertext and Metatext]. Tvorchestvo Leonida Andreeva: sovremennyi vzgliad: Materialy Mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii, posviashchennoi 140-letiiu so dnia rozhdeniia pisatelia [Works by Leonid Andreev: Contemporary View: Proceedings of the International Research Conference on the 140th Anniversary of the Writer]. Mikheicheva E. A., Kovalev P. A., Bilibina I. A. (eds). Orel: Kartush Publ., 2011. P. 16–22. (In Russian)

Московкина 2013 — Moskovkina I. I. “«Rekviem» Leonida Andreeva i «predmodernistskii kompleks» nachala XX veka” [Requiem by Leonid Andreev and Pre-modernist Complex of Early 20th Century]. Lichnost’ v mezhkul’turnom prostranstve: Materialy VIII Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii: (Moskva, 14–15 noiabria, 2013). [Person in the Cross-cultural Space: Proceedings of the 8th International Research and Practical Conference: (Moscow, November, 14–15, 2013)]. Moscow: RUDN Publ., 2013. P. 193–197. (In Russian)

Петрова 2010 — Petrova E. I. “Igra, simuliakry i psevdopodobiia v povesti Leonida Andreeva «Moi zapiski»” [Game, Simulacra and Pseudo-likeness in the Story of Leonid Andreev “My notes”]. Vestnik Moskovskogo gos. obl. un-ta. Seriia «Russkaia filologiia» [Herald of the Moscow Region State University. Series “Russian Philology”]. 2, 2010: 208–215. (In Russian)

Постсимволизм… 1995 — Postsimvolizm kak iavlenie kul’tury: Materialy mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii [Post-symbolism as a Cultural Phenomenon: Proceedings of the International Research Conference]. Esaulov I. A. (ed.). Issue 1. Moscow: Russian State Univ. for the Humanities Press, 1995. 49 p. (In Russian)

Сухоруков 2013 — Sukhorukov V. A. Poetika dramaturgii L. Andreeva [Poetics of Drama of L. Andreev]. PhD diss. (Philology). Karazin National University. Harkov, 2013. 220 p. (In Russian)

Татаринов 2001 — Tatarinov V. A. “Leonid Andreev” [Leonid Andreev]. Russkaia literatura rubezha vekov (1890-e — nachalo 1920-kh godov) [Russian Literature at the Turn of the Centuries (1890s — Early 1920s)]: In 2 books. Book 2. Moscow: Nasledie Publ., 2001. P. 286–340. (In Russian)

Эртнер 1996 — Ertner E. N. “Poetika «igry» v p’ese Leonida Andreeva «Rekviem»” [Poetics of Play in Leonid Andreev’s Requiem]. Estetika dissonansov: O tvorchestve L. N. Andreeva: Mezhvuzovskii sb. nauchnykh trudov k 125-letiiu so dnia rozhdeniia pisatelia [Aesthetics of Dissonances: On the Works by L. N. Andreev: Cross-university Collection of the Research Papers on the 125th Anniversary of the

Published

2018-03-27

How to Cite

Moskovkina, I. (2018). The “pre-postmodernist complex” in Leonid Andreev’s prose and dramas against the background of the processes in the qorks by the symbolists of 1910s. Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature, 15(1), 72–81. https://doi.org/10.21638/11701/spbu09.2018.106

Issue

Section

Literary Studies