Эмотивность научно-популярного медиадискурса (на материале немецких онлайн-статей и подкастов об искусственном интеллекте)

Authors

  • Elena A. Kovtunova St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russia
  • Irina E. Jesan St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russia

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu09.2024.405

Abstract

The paper focuses on the study of verbal and non-verbal means of creating emotionality in the media discourse of artificial intelligence. The material of the study is a corpus of Germanlanguage online publications about artificial intelligence (AI) on the websites of the magazine “Der Spiegel” and the newspaper “Süddeutsche Zeitung”, as well as a corpus of transcriptions of podcasts from the audio libraries of the German TV channels ARD and ZDF. The novelty of this study reflects an investigation of the phenomenon of emotionality through a multidimensional linguodiscourse approach on the material of modern popular scientific media discourse, with a special attention to podcast as a distinct media form, which remains insufficiently studied in modern Russian linguistics. In this work we use the DIMEAN method of linguodiscourse analysis, methods of corpus analysis and automatic processing of textual data, contextual-semantic analysis, method of dictionary definitions, component analysis. As a result of the research the modern definitions of mediated and popular science discourses, emotionality and emotionisation of media discourse were clarified. While undergoing a contextual-semantic and corpus analysis the following means and techniques of emotionality of the AI discourse were revealed: direct, secondary and indirect nominations of emotions, emotives expressing emotions (interjections), implicit emotives (metaphors, comparisons, allusions, irony, sarcasm), non-verbal emotives (illustrations). The authors’ personal contribution consists in establishing the polarity of emotional attitudes towards AI in the two considered network formats: negative emotional attitudes prevail, formed on the basis of such emotions as fear, panic, anxiety.

Keywords:

media discourse, emotivity, popular science article, podcast, artificial intelligence

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Андреева, Копчук 2020 — Андреева В. А., Копчук Л. Б. Научная коммуникация 2.0: особенности представления научного контента на немецкоязычных научно-популярных YouTube-каналах. Научный диалог. 2020, (12): 9–25. https://doi.org/10.24224/2227-1295-2020-12-9-25

Вольф 1985 — Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. М.: Наука, 1985.

Воронцова 2013 — Воронцова Т. А. Стратегии и тактики презентации специальных знаний в научно-популярном дискурсе. Вестник Челябинского государственного университета. Сер. Филология. Искусствоведение. 2013, 37 (86): 26–29.

Езан, Ковтунова 2024 — Езан И. Е., Ковтунова Е. А. Научно-популярные подкасты об искусственном интеллекте в онлайн-медиа Германии. Немецкая филология в Санкт-Петербургском университете. 2024, (14) (в печати).

Езан и др. 2022 — Езан И. Е., Ковтунова Е. А., Григорьева Л. Н. Лингводискурсивный корпусный анализ лексики пандемии коронавируса в онлайн-версии журнала Der Spiegel. Вестник

Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2022. 19 (4): 760–779. https://doi.org/10.21638/spbu09.2022.407

Ленько 2015 — Ленько Г. Н. Анализ категории эмотивности и смежных с нею понятий. Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2015, 1 (1): 84–91.

Нефёдов 2021 — Нефёдов С. Т. Варьирование оценки в коммуникативных практиках научного дискурса. Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2021, 18 (4): 760–778. https://doi.org/10.21638/spbu09.2021.408

Нефёдов, Чернявская 2020 — Нефёдов С. Т., Чернявская В. Е. Контекст в лингвистическом анализе: прагматическая и дискурсивно-аналитическая перспектива. Вестник Томского государственного университета. Филология. 2020, (63): 83–97.

Психология 1990 — Психология: Словарь. [Абраменкова В. В. и др.]; Петровский А. В., Ярошевский М. Г. (общ. ред.). 2-е изд., испр. и доп. М.: Политиздат, 1990.

Телия 1986 — Телия В. Н. Коннотативный аспект семантики номинативных единиц. М.: Наука, 1986.

Фаткуллина, Казанцева 2017 — Фаткуллина Ф. Г., Казанцева Е. А. Эмотивность и эмоциогенность различных жанров дискурса: история и перспективы исследования. Успехи современной науки и образования. 2017, 3, (1): 47–48.

Шаховский 2008 — Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций. М.: Гнозис, 2008.

Шаховский 2010 — Шаховский В. И. Эмоции: Долингвистика, лингвистика, лингвокультурология. М.: Либроком, 2010.

Шмелёв 1973 — Шмелёв Д. Н. Проблемы семантического анализа лексики: на материале русского языка. М.: Наука, 1973.

Battacchi et al. 1996 — Battacchi M., Suslow Th., Renna M. Emotion und Sprache. Zur Definition der Emotion und ihren Beziehungen zu kognitiven Prozessen, dem Gedächtnis und der Sprache. Frankfurt am Main [u. a.]: Peter Lang, 1996.

Burger, Luginbühl 2005 — Burger H., Luginbühl K. Mediensprache: Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien. 3., völlig neu bearbeitete Auflage. Berlin [u. a.]: de Gruyter. 2005.

Hauser et al. 2019 — Hauser S., Luginbühl M., Tienken S. Mediale Emotionskulturen. Lausanne: Peter Lang Verlag, 2019.

Hüppauf, Weingart 2009 — Hüppauf B., Weingart P. Wissenschaftsbilder — Bilder der Wissenschaft. Frosch und Frankenstein: Bilder als Medium der Popularisierung von Wissenschaft. Hüppauf B., Weingart P. (Hgs.). Bielefeld: Transcript, 2009.

Liebert 2002 — Liebert W.-A. Wissenstransformationen. Handlungssemantische Analysen von Wissenschaftsund Vermittlungstexten. Vol. 63. Studia Linguistica Germanica. Berlin [u. a.]: de Gruyter, 2002.

Löffler 2016 — Löffler H. Germanistische Soziolinguistik. 5. Neubearb. Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2016.

Miller 2014 — Miller D. Emotionalität und Wertung im Diskurs: eine kontrastive Analyse deutscher und polnischer Pressetexte zum EU-Beitritt Polens. Studien zur Text- und Diskursforschung, Band 9. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014.

Schwarz-Friesel 2013 — Schwarz-Friesel M. Sprache und Emotion. 2. aktual. u. erw. Aufl. Tübingen; Basel: Narr Francke Verlag, 2013.

Spitzmüller, Warnke 2011 — Spitzmüller J., Warnke I. H. Diskurslinguistik. Eine Einführung in Theorien und Methoden der transtextuellen Sprachanalyse. Berlin [u. a.]: de Gruyter, 2011.

References

Андреева, Копчук 2020 — Andreeva V. A., Kopchuk L. B. Scientific Communication 2.0: Features of Presenting Scientific Content on German Popular Science YouTube. Nauchnyi dialog. 2020, (12): 9–25. https://doi.org/10.24224/2227-1295-2020-12-9-25 (In Russian)

Вольф 1985 — Vol’f E. M. Functional semantics of evaluation. Moscow: Nauka Publ., 1985. (In Russian)

Воронцова 2013 — Vorontsova T. A. The strategies and tactics of presentation of specialized knowledge in the popular scientific discourse. Vestnik Cheliabinskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriia Filologiia. Iskusstvovedenie. 2013, 37 (86): 26–29. (In Russian)

Езан и др. 2022 — Esan I. E., Kovtunova E. A., Grigor’eva L. N. Corpus-based discourse analysis of the lexemes related to COVID-19 pandemic in the German magazine Der Spiegel (online version). Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature. 2022, 19 (4): 760–779. https://doi.org/10.21638/spbu09.2022.407 (In Russian)

Езан, Ковтунова 2024 — Jesan I. J., Kovtunova E. A. Popular science podcasts about artificial intelligence in German online media. German philology at St. Petersburg University. 2024 (in print). (In Russian)

Ленько 2015 — Len’ko G. N. Analysing the category of emotivity and related concepts. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina. 2015, 1 (1): 84–91. (In Russian)

Нефёдов 2021 — Nefedov S. T. The variety of evaluation in communicative practices of academic discourse. Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature. 2021, 18 (4): 760–778. https://doi.org/10.21638/spbu09.2021.408 (In Russian)

Нефёдов, Чернявская 2020 — Nefedov S. T., Cherniavskaia V. E. Context in Linguistics: Pragmatic and Discourse Analytical. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiia. 2020, (63): 83–97. (In Russian)

Психология 1990 — Psychology: Dictionary. [Abramenkova V. V. et al.]; pod obshch. r. Petrovskii A. V., Iaroshevskii M. G. (eds). 2nd ed. Moscow: Politizdat Publ., 1990. (In Russian)

Телия 1986 — Teliia V. N. The connotative aspect of the semantics of nominative units. Moscow: Nauka Publ., 1986. (In Russian)

Фаткуллина, Казанцева 2017 — Fatkullina F. G., Kazantseva E. A. Emotiveness and Emotiogenicity of different Discourse Genres: Research History and Prospects. Uspekhi sovremennoi nauki i obrazovaniia. 2017, 3 (1): 47–48. (In Russian)

Шаховский 2008 — Shakhovskii V. I. Linguistic theory of emotion. Moscow: Gnozis Publ., 2008. (In Russian)

Шаховский 2010 — Shakhovskii V. I. Emotions: Dolinguistics, linguistics, linguoculturology. Moscow: Librokom Publ., 2010. (In Russian)

Шмелёв 1973 — Shmelev D. N. Problems of semantic analysis of the lexicon: on the material of the Russian language. Moscow: Nauka Publ., 1973. (In Russian)

Battacchi et al. 1996 — Battacchi M., Suslow Th., Renna M. Emotion und Sprache. Zur Definition der Emotion und ihren Beziehungen zu kognitiven Prozessen, dem Gedächtnis und der Sprache. Frankfurt am Main [u. a.]: Peter Lang, 1996.

Burger, Luginbühl 2005 — Burger H., Luginbühl K. Mediensprache: Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien. 3., völlig neu bearbeitete Auflage. Berlin [u. a.]: de Gruyter. 2005.

Hauser et al. 2019 — Hauser S., Luginbühl M., Tienken S. Mediale Emotionskulturen. Lausanne: Peter Lang Verlag, 2019.

Hüppauf, Weingart 2009 — Hüppauf B., Weingart P. Wissenschaftsbilder — Bilder der Wissenschaft. Frosch und Frankenstein: Bilder als Medium der Popularisierung von Wissenschaft. Hüppauf B., Weingart P. (Hgs.). Bielefeld: Transcript, 2009.

Liebert 2002 — Liebert W.-A. Wissenstransformationen. Handlungssemantische Analysen von Wissenschaftsund Vermittlungstexten. Vol. 63. Studia Linguistica Germanica. Berlin [u. a.]: de Gruyter, 2002.

Löffler 2016 — Löffler H. Germanistische Soziolinguistik. 5. Neubearb. Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2016.

Miller 2014 — Miller D. Emotionalität und Wertung im Diskurs: eine kontrastive Analyse deutscher und polnischer Pressetexte zum EU-Beitritt Polens. Studien zur Text- und Diskursforschung, Band 9. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014.

Schwarz-Friesel 2013 — Schwarz-Friesel M. Sprache und Emotion. 2. aktual. u. erw. Aufl. Tübingen; Basel: Narr Francke Verlag, 2013.

Spitzmüller, Warnke 2011 — Spitzmüller J., Warnke I. H. Diskurslinguistik. Eine Einführung in Theorien und Methoden der transtextuellen Sprachanalyse. Berlin [u. a.]: de Gruyter, 2011.

Published

2024-12-30

How to Cite

Kovtunova, E. A., & Jesan, I. E. (2024). Эмотивность научно-популярного медиадискурса (на материале немецких онлайн-статей и подкастов об искусственном интеллекте). Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature, 21(4), 842–865. https://doi.org/10.21638/spbu09.2024.405

Issue

Section

Linguistics