Model of the world through the prism of genre in the drama “The Life of Man” by L.N.Andreyev and the principles of medieval mystery
DOI:
https://doi.org/10.21638/spbu09.2023.204Abstract
The article examines the specifics of the genre of the drama “The Life of Man” by L.N.Andreyev. The study shows how the author transforms the medieval mystery genre to implement philosophical and aesthetic ideas. The main method of research is comparative-historical. “The Life of Man” is considered in the historical and literary aspect, which includes a comparison with artistic phenomena similar in genre. The article presents the results of a systematic analysis of the content and structural parameters of the genre: type of content, spatial-temporal organization, genre motivations, associative background, composition, main acting persons and conflict. The results obtained allow us to conclude that the fundamental elements of the medieval mystery genre are preserved in the drama “The Life of Man”: framing the action with the speech of the herald, the absence of external dramatic action, simultaneity, the conventionality of stage time and space, epicness of time and space, the combination of mystical and realistic, mythologicality. Mystery and “The Life of Man” are also united by a tendency towards cyclization. Andreyev constructs a new experimental synthetic form using elements of ancient tragedy (prologue, chorus), reinterpreting the schematicity and simplicity of folk theater, taking into account modern trends in world drama. At the same time, the mystery is the dominant genre. In “The Life of Man” the conflict is transferred to the consciousness of the hero, but his individuality is erased, this is the conflict in the consciousness of a man as a representative of the genus.
Keywords:
Leonid Andreyev, “The Life of Man”, mystery, genre, chronotope
Downloads
References
Литература
Андреев 2000 — Андреев А.Н. О Леониде Андрееве. В сб.: Леонид Андреев: материалы и исследования. Келдыш В.А., Козьменко М.В. (ред.). М.: Наследие, 2000. С. 82–83.
Андреева-Рыжкова 1990 — Андреева-Рыжкова И., Богданов А. Неопубликованное письмо Леонида Андреева. Вопросы литературы. 1990, (4): 275–277.
Барковская 1996 — Барковская Н.В. Поэтика символистского романа. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 1996.
Барковская 2002 — Барковская Н.В. Мистериальный хронотоп как «форма времени» в русской литературе 1906–1909 годов. В сб.: Русская литература XX–XXI веков: Направления и течения. Вып. 6. Лейдерман Н.Л. (отв. ред.). Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2002. С. 79–92.
Беззубов 1962 — Беззубов В.И. Неизданные письма Леонида Андреева (к творческой истории пьес
периода первой русской революции). Ученые записки Тартуского государственного университета. 1962, (119): 378–393.
Берковский 1969 — Берковский Н.Я. Литература и театр. М.: Искусство, 1969.
Бояджиев 1956 — Бояджиев Г.Н. Театр эпохи становления и расцвета феодализма. В кн.: История западноевропейского театра. Т. 1. М.: Искусство, 1956. С. 54–85.
Бузас 2005 — Бузас М. Принципы сценического воплощения в пьесе Леонида Андреева «Жизнь Человека». Sub Rosa. 2005: 101–114.
Гачев 2008 — Гачев Г.Д. Содержательность художественных форм. Эпос. Лирика. Театр. М.: Изд-во Моск. ун-та; Флинта, 2008.
Ибрагимов 2000 — Ибрагимов М.И. Драматургия русского символизма: поэтика мистериальности. Дис. … канд. филол. наук. Казань, 2000.
Иезуитова 2010 — Иезуитова Л.А. Леонид Андреев и лубок. В кн.: Леонид Андреев и литература Серебряного века: избранные труды. СПб.: Петрополис, 2010. С. 332–346.
Кассирер 2002 — Кассирер Э. Философия символических форм. Т. 2. Мифологическое мышление. М.; СПб.: Университетская книга, 2002
Колязин 2002 — Колязин В.Ф. От мистерии к карнавалу: театральность немецкой религиозной и площадной сцены раннего и позднего Средневековья. М.: Наука, 2002.
Лейдерман 2010 — Лейдерман Н.Л. Теория жанра: исследования и разборы. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2010.
Лотман 1988 — Лотман Ю.М. Художественное пространство в прозе Гоголя. В кн.: Лотман Ю.М.В школе поэтического слова: Пушкин, Лермонтов, Гоголь. М.: Просвещение, 1988. С. 251–293.
Лотман 1993 — Лотман Ю.М. Театральный язык и живопись (к проблеме иконической риторики). В кн.: Лотман Ю.М. Избранные статьи. В 3 т. Т. 3. Таллин: Александра, 1993. С. 308–315.
Мелетинский 2000 — Мелетинский Е.М. Поэтика мифа. М.: Восточная литература, 2000.
Михайлов 1995 — Михайлов А.Д. Французский героический эпос. Вопросы поэтики и стилистики. М.: Наследие, 1995.
Овсянико-Куликовский 1912 — Овсянико-Куликовский Д.Н. «Жизнь человека» (заметки о творчестве Леонида Андреева). В кн.: Овсянико-Куликовский Д.Н. Собрание сочинений. Т. 5. СПб.: Изд. И.Л.Овсянико-Куликовской, 1912. С. 192–210.
Полонский 2011 — Полонский В.В. Между традицией и модернизмом. Русская литература рубежа XIX–XX веков: история, поэтика, контекст. М.: Ин-т мир. лит. им. А.М.Горького РАН, 2011.
Тынянов 1977 — Тынянов Ю.Н. Поэтика. История литературы. Кино. М.: Наука, 1977.
Хализев 1986 — Хализев В.Е. Драма как род литературы. М.: Изд-во Моск. гос. ун-та, 1986.
Хализев 2004 — Хализев В.Е. Теория литературы. М.: Высшая школа, 2004.
Чубракова 2009 — Чубракова З. Открытие абсурда в драмах Л.Андреева «Жизнь Человека» и «Собачий вальс». В сб.: Русская литература в XX веке: имена, проблемы, культурный диалог. Т. 10: Поэтика драмы в литературе XX века. Рыбальченко Т.Л. (ред.). Томск: Изд-во Томск. гос. ун-та,2009. С. 47–67.
Шкловский 1929 — Шкловский В.Б. О теории прозы. М.: Федерация, 1929.
References
Андреев 2000 — Andreev A.N. About Leonid Andreyev. In: Leonid Andreev: materialy i issledovaniia. Keldysh V.A., Koz’menko M.V. (eds). Moscow: Nasledie Publ., 2000. P. 82–83. (In Russian)
Андреева-Рыжкова 1990 — Andreeva-Ryzhkova I., Bogdanov A. Unpublished letter of Leonid Andreyev. Voprosy literatury. 1990, (4): 275–277. (In Russian)
Барковская 1996 — Barkovskaia N.V. Poetics of the symbolist novel. Ekaterinburg: Ural’skii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet Publ., 1996. (In Russian)
Барковская 2002 — Barkovskaia N.V. Mysterial chronotope as a “time-form” in Russian literature of 1906–1909. In: Russkaia literatura XX–XXI vekov: napravleniia i techeniia. Vol. 6. Leiderman N.L. (ed.). Ekaterinburg: Ural’skii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet Publ., 2002. P. 79–92. (In Russian)
Беззубов 1962 — Bezzubov V.I. Unpublished letters of Leonid Andreyev (On the creative history of plays during the period of the first Russian revolution). Uchenye zapiski Tartuskogo gosudarstvennogo universiteta. 1962, (119): 378–393. (In Russian)
Берковский 1969 — Berkovskii N.Ia. Literature and theater. Moscow: Iskusstvo Publ., 1969. (In Russian)
Бояджиев 1956 — Boiadzhiev G.N. Theater of the epoch of formation and heyday of feudalism. In: Istoriia zapadnoevropeiskogo teatra. Vol. 1. Moscow: Iskusstvo Publ., 1956. P. 54–85. (In Russian)
Бузас 2005 — Buzas M. Principles of stage performance in Leonid Andreyev’s play “The Life of Man”. Sub Rosa. 2005: 101–114. (In Russian)
Гачев 2008 — Gachev G.D. The content of art forms. Epos. Lyrics. Theatre. Moscow: Izdatel’stvo Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta Publ.; Flinta Publ., 2008. (In Russian)
Ибрагимов 2000 — Ibragimov M.I. Dramaturgy of Russian symbolism: Poetics of mystery. Thesis for PhD in Philological Sciences. Kazan, 2000. (In Russian)
Иезуитова 2010 — Iezuitova L.A. Leonid Andreyev and lubok. In: Leonid Andreev i literatura Serebrianogo veka: Izbrannye trudy. St Petersburg: Petropolis Publ., 2010. P. 332–346. (In Russian)
Кассирер 2002 — Kassirer E. Philosophy of symbolic forms. Vol. 2. Mythological thinking. Moscow; St Petersburg: Universitetskaia kniga Publ., 2002. (In Russian)
Колязин 2002 — Koliazin V.F. From mystery to carnival: The theatricality of the German religious and square scene of the early and late Middle Ages. Moscow: Nauka Publ., 2002. (In Russian)
Лейдерман 2010 — Leiderman N.L. Genre theory: Research and analysis. Ekaterinburg: Ural’skii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet Publ., 2010. (In Russian)
Лотман 1988 — Lotman Iu. M. Artistic space in Gogol’s prose. In: Lotman Iu. M. V shkole poeticheskogoslova: Pushkin, Lermontov, Gogol’. Moscow: Prosveshchenie Publ., 1988. P. 251–293. (In Russian)
Лотман 1993 — Lotman Iu. M. Theatrical language and painting (On the problem of iconic rhetoric). In: Lotman Iu. M. Izbrannye stat’i. In 3 vols. Vol. 3. Tallin: Aleksandra Publ., 1993. P. 308–315. (In Russian)
Мелетинский 2000 — Meletinskii E.M. The Poetics of myth. Moscow: Vostochnaia literatura Publ., 2000. (In Russian)
Михайлов 1995 — Mikhailov A.D. French heroic epic. Questions of poetics and stylistics. Moscow: Nasledie Publ., 1995. (In Russian)
Овсянико-Куликовский 1912 — Ovsianiko-Kulikovskii D.N. “The Life of Man” (notes on the work of Leonid Andreyev). In: Ovsianiko-Kulikovskii D.N. Sobranie sochinenii. Vol. 5. St Petersburg: Izdanie I.L. Ovsianiko-Kulikovskoi Publ., 1912. P. 192–210. (In Russian)
Полонский 2011 — Polonskii V.V. Between tradition and modernism. Russian literature of the turn of the 19th–20th centuries: History, poetics, context. Moscow: Institut mirovoi literatury imeni A.M.Gor’kogo RAN Publ., 2011. (In Russian)
Тынянов 1977 — Tynianov Iu. N. Poetics. History of literature. Movie. Moscow: Nauka Publ., 1977. (In Russian)
Хализев 1986 — Khalizev V.E. Drama as a kind of literature. Moscow: Izdatel’stvo Moskovskogo gosudarstvennogo universitetaPubl., 1986. (In Russian)
Хализев 2004 — Khalizev V.E. Theory of literature. Moscow: Vysshaia shkola Publ., 2004. (In Russian)
Чубракова 2009 — Chubrakova Z. The discovery of the absurd in the dramas of L.Andreyev “The Life of Man” and “Dog Waltz”. In: Russkaia literatura v XX veke: imena, problemy, kul’turnyi dialog. Vol. 10: Poetika dramy v literature XX veka. Rybal’chenko T.L. (ed.). Tomsk: Izdatel’stvo Tomskogo gosudarstvennogo universiteta Publ., 2009. Р. 47–67. (In Russian)
Шкловский 1929 — Shklovskii V.B. On the theory of prose. Moscow: Federatsiia Publ., 1929. (In Russian)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles of "Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature" are open access distributed under the terms of the License Agreement with Saint Petersburg State University, which permits to the authors unrestricted distribution and self-archiving free of charge.