Wajda’s Dostoevsky and Foucault’s heterotopia

Authors

  • Lyubov D. Bugaeva St. Petersburg University, 7–9, University emb., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu09.2022.307

Abstract

National paradigms in cinematography are increasingly giving way to a transnational paradigm: cinema is becoming polylocal. Polylocality first means locations not tied to one particular country and an international cast and crew. It also corresponds to the merging of two or more multicultural spaces interacting in the process of filmmaking that results in creating a kind of master space, which is more than their sum. Such understanding is based on the Henri Lefebvre’s definition of space as a product where the mental and the cultural, the social and the historical, are interconnected. Polylocality, as a rule, takes place in film adaptations of literary works made in a tradition different from the culture of the literary source and distant from it in time and/or in space. Examples include Nastazja (1994) by Polish director Andrzej Wajda that creates a special kind of cinematic space, to which the notion of polylocality applies to a greater extent than to many other screen adaptations. The paper attempts to outline this special space in the context of Michel Foucault’s ideas about heterotopia as a special location, illusory and real, open and closed, permeable and sealed, where the order of things is different. The author concludes that Wajda in Nastazja created a cinematic heterotopia, the structure of which includes heterochrony, crisis heterotopia, death-resurrection heterotopia, and cultural heterotopia.

Keywords:

Feodor Dostoevsky, Andrzej Wajda, polylocality, heterotopia, intertextuality

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Апостолов 2016 — Апостолов А.И. «Идиотизм» послевоенного отечественного кинематографа. Экранная судьба князя Мышкина: от Пырьева до Охлобыстина. Лабиринт: Журнал социально-гуманитарных исследований. 2016, (6): 132–145.

Боборыкина 2019 — Боборыкина Т.А. В поиске визуальной метафоры: Достоевский на языке балета и кино. Вестник Томского государственного университета. 2019, (34): 5–18.

Бугаева 2012 — Бугаева Л. «Бесы» Вайды, Камю, Достоевского. В сб.: Французская литературная классика на отечественном экране и русская на французском. М.: Всерос. гос. ин-т кинематографии им. С.А.Герасимова, 2012. С. 15–26.

Вайда 2003 — Вайда А. Счастливому случаю надо помогать. Учительская газета. 2003, (3 июня). https://ug.ru/schastlivomu-sluchayu-nado-pomogat-andzhej-vajda/?ysclid=l24dm3bkxq (дата обращения: 20.12.2021).

Гроссман 1925 — Гроссман Л.П. Поэтика Достоевского. М.: Гос. акад. худ. наук, 1925.

Гундзи 1969 — Гундзи М. Японский театр кабуки. М.: Прогресс, 1969.

Достоевская 1993 — Достоевская А.Г. Дневник 1867 года. М.: Наука, 1993.

Жильцова 2013 — Жильцова Е.А. Мотивы романа «Преступление и наказание» Ф.М.Достоевского в новелле «Сын» и рассказе «Дело корнета Елагина» И.А.Бунина. Вестник Московского госу-дарственного областного университета. Серия: Русская филология. 2013, (5): 84–88.

Карпинский 2001 — Карпинский М. Настасья Филипповна. Материал для актерской импровизации по мотивам романа Федора Достоевского «Идиот». В кн.: Вайда А. Три инсценировки: Достоевский. Театр совести. Краков: Archiwum Andrzeja Wajdy w Krakowie, 2001.

Касаткина 2007 — Касаткина Т.А. Феномен «Ф.М.Достоевский и рубеж XIX–XX веков». В кн.: Достоевский и ХХ век. В 2 т. Т. 1. Касаткина Т.А. (ред.). М.: Ин-т мир. лит. им. А.М.Горького РАН, 2007. С. 143–198.

Киносита 2005 — Киносита Т. Антропология и поэтика творчества Ф.М.Достоевского: сб. ст. СПб.: Серебряный век, 2005.

Кристева 2010 — Кристева Ю. Черное солнце. Депрессия и меланхолия. М.: Когито-Центр, 2010.

Мариевская 2012 — Мариевская Н. Время в литературе и на экране. Опыт экранизации рассказа Ф.М.Достоевского «Кроткая». В сб.: Французская литературная классика на отечественном экране и русская на французском. М.: Всерос. гос. ин-т кинематографии им. С.А.Герасимова, 2012. С. 71–77.

Мочульский 1995 — Мочульский К.В. Достоевский. Жизнь и творчество. В кн.: Мочульский К.В. Гоголь. Соловьев. Достоевский. М.: Республика, 1995. С. 219–562.

Пономарев 2019 — Пономарев Е.Р. Преодолевший модернизм: Творчество И.А.Бунина эмигрантского периода. М.: Литфакт, 2019.

Пращерук 2021 — Пращерук Н.В. В диалоге с Ф.М.Достоевским: о повести И.А.Бунина «Дело корнета Елагина». Филологический класс. 2021, 26 (3): 55–62.

Сараскина 2007 — Сараскина Л.И. Проверка на бессмертие (Достоевский в кинематографе и на театре). В кн.: Достоевский и ХХ век. Касаткина Т.А. (ред.). В 2 т. Т. 1. М.: Ин-т мир. лит. им. А.М.Горького РАН, 2007. С. 664–714.

Смирнов 1995 — Смирнов И.П. Порождение интертекста (элементы интертекстуального анализа с примерами из творчества Б.Л.Пастернака). СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1995.

Фуко 1994 — Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. СПб.: A-cad, 1994.

Фуко 2006 — Фуко М. Другие пространства. В кн.: Интеллектуалы и власть: избранные политические статьи, выступления и интервью. Ч. 3. М.: Праксис, 2006. С. 191–204.

Хайдеггер 2020 — Хайдеггер М. Строительство, жительствование, мышление. Журнал фронтирных исследований. 2020, 1: 157–173.

Цат-Мацкевич 2001 — Цат-Мацкевич С. Достоевский — человек XIX века. М.: Издатель Степаненко, 2021.

Чирков 1964 — Чирков H.М. О стиле Достоевского. М.: Наука, 1964.

Ямпольский 2004 — Ямпольский М. Язык — тело — случай: кинематограф и поиски смысла. М.: НЛО, 2004.

Baird 2001 — Baird M. Symbols of Japan: Thematic Motifs in Art and Design. New York: Rizzoli International Publications, 2001.

Bartseva 2015 — Bartseva S. Polyphone im Film: Filmische Rezeption von F.M.Dostoevskijs Roman “Der Idiot” in den Verfilmungen “Down House” (Kacanov, 2001) und “Nastasja” (Wajda, 1994). Hamburg: Verlag Dr. Kovac, 2015.

Bowers 2013 — Bowers F. Japanese Theatre. Tokio: Tuttle Publishing, 2013.

Bronfen 1992 — Bronfen E. Over Her Dead Body. Death, Femininity and the Aesthetic. Manchester University Press, 1992.

Freeburg 1918 — Freeburg V.O. The Art of Photoplay Making. New York: The Macmillan Company, 1918.

Kabuki 2015 — A Kabuki Reader: History and Performance. Leiter S.L. (ed.). London; New York: Routledge, 2015.

Lefebvre 2006 — Lefebvre M. Between Setting and Landscape in the Cinema. In: Landscape and Film. Lefebvre M. (ed.). London: Routledge, 2006. P. 19–59.

Lefebvre 2011 — Lefebvre M. On Landscape in Narrative Cinema. Canadian Journal of Film Studies. 2011, 20, (1): 61–78.

Pound 1959 — Pound E. Introduction. In: Pound E., Fenollosa E. The Classic Noh Theatre of Japan. New York: New Directions, 1959. P. 3–15.

Waade 2020 — Waade A.M. Arctic Noir on Screen: Midnight Sun (2016–) as a Mix of Geopolitical Criticism and Spectacular, Mythical Landscapes. In: Nordic Noir, Adaptation, Appropriation. London: Palgrave Macmillan, 2020. P. 37–53.

Walaszek 2003 — Walaszek J. W kręgu Dostojewskiego. In: Walaszek J. Teatr Wajdy: W kręgu arcydzieł: Dostojewski, “Hamlet”, “Wesele”. Kraków: Wydawn. Literackie, 2003. P. 75–182.

Wang 2018 — Wang X. Interpretations of Fyodor Dostoevsky’s “The Idiot” by Akira Kurosawa and Andrzej Wajda: A comparative analysis. Вестник Санкт-Петербургского университета. Востоковедение и африканистика. 2018, 10 (2): 159–175.

Published

2022-10-15

How to Cite

Bugaeva, L. (2022). Wajda’s Dostoevsky and Foucault’s heterotopia. Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature, 19(3), 515–532. https://doi.org/10.21638/spbu09.2022.307

Issue

Section

Literary Studies