Critique of the new hero in cinema (L.Visconti) and literature (F.M.Dostoevsky)

Authors

  • Nadezhda Ia. Grigor’eva University of Tübingen, 50, Wilhelmstraße, Slavic Seminar of University of Tübingen, Tübingen, D-72074, Germany https://orcid.org/0000-0001-8905-837X

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu09.2021.302

Abstract

The article examines the philosophical basis of the figure of a new hero in literature and film. “New heroes” in selected literary and cinema works are compared within the context of existentialist philosophy and “philosophical anthropology”. Material for the comparative intertextual and intermedial analysis is the novel Demons by Fyodor Mikhailovich Dostoevsky and Luchino Visconti’s late films The Damned, Ludwig and Conversation Piece. The article attempts to broaden the intertextual horizon of research on Visconti by drawing new parallels between his films and Dostoevsky’s work. The work argues that the Italian filmmaker, follow ing the Russian writer of the 19th century and the European philosophers of the 20th century, criticises the “hero” who destroyed the old order on purpose to create a new one. Visconti’s revolutionary hero suffers from “the pathology of freedom” and refers to the figure of a nihilist from Dostoevsky’s novels, on the one hand, and to the figure of a sovereign in the philosophical and anthropological works of German and French writers of the 1930–50s, on the other. In his films The Damned, Ludwig and Conversation Piece, Visconti adopts not only a number of motifs from Dostoevsky but also replicates the main idea of the Russian writer who supposed that the enhancement of the human race was possible only after the second coming of Christ. 

Keywords:

nihilism, anthropology, existentialism, new hero, cinematography

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Батай 1997 — Батай Ж. Внутренний опыт. С. Л. Фокин (Пер. с фр.). СПб.: Axioma/Мифрил, 1997. 336 с.

Батай 2006 — Батай Ж. Суверенность. В кн.: Батай Ж. «Проклятая часть»: Сакральная социология. Т. А. Левина, О. Е. Иванова (пер. с фр.). М.: Ладомир, 2006. С. 313–487.

Бахтин 2000 — Бахтин М. М. Проблемы творчества Достоевского (1929). В кн.: Бахтин М. М. Собр. соч. в 7 т. Т. 2. М.: Русские словари, 2000. С. 7–175.

Висконти (3) 1990 — Висконти Л. «Я рассказываю эти истории, как рассказал бы реквием». Пер. с итал. Г. Кремнева. В сб: Висконти о Висконти. М.: Радуга, 1990. С. 252-254.

Гозенпуд 1971 — Гозенпуд А. А. Достоевский и музыка. Л.: Музыка, 1971. 176 с.

Горнфельд 1913 — Горнфельд А. Вагнер и Достоевский (к 100-летию со дня рождения Р. Вагнера). Русские ведомости. 1913, (114): 2.

Жданова 2005 — Жданова В. «В моде был некоторый беспорядок умов» (Роман Ф. М. Достоевского «Бесы» и фильм Л. Висконти «Гибель богов»). Наш современник. 2005, (3). С. 251-264. Цит. по: http://nash–sovremennik.ru/p.php?y=2005&n=3&id=23 (дата обращения: 15.09.2020).

Камю 1990 — Камю А. Бунтующий человек. Философия. Политика. Искусство. Пер. с фр. М.: Политиздат, 1990. 415 с.

Коршунов 2014 — Коршунов В. Висконти и Эйзенштейн: диалог титанов. В сб.: Путешествие в Италию — путешествие в Россию. Сб. ст. по материалам итало-российских исторических конференций. Е. В. Крупенина (отв. ред.). М.: Типография ВП-Принт, 2014. С. 241–244.

Ронкорони 1990 — Ронкорони С. Диалог с автором. О. Боброва (пер. с итал.). В сб. Висконти о Висконти. М.: Радуга, 1990. С. 139-156.

Смирнов 1994 — Смирнов И. П. Психодиахронологика. Психоистория русской литературы от романтизма до наших дней. М.: Новое литературное обозрение, 1994. 352 с.

Шмитт 2005 — Шмитт К. Диктатура: от истоков современной идеи суверенитета до пролетарской классовой борьбы. Ю. Ю. Коринц (пер. с нем.), Д. В. Скляднев (ред.). СПб.: Наука, 2005. 329 с.

Эйзенштейн 2002 — Эйзенштейн С. Метод. Т. 2. Тайны мастеров. М.: Эйзенштейн-центр, 2002. 688 p.

Bacon 1998 — Bacon H. Explorations of Beaty and Decay. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. 285 p.

Bartlett 1995 — Bartlett R. Wagner and Russia. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. 405 p.

Lenz 2017 — Lenz F. Ludwig. Viscontis Spätwerk im Kontext deutscher Ludwig-Filme. In: Glasenapp J. (Hg.) Luchino Visconti. Film-Konzepte. 2017, 48 (10): 90–106.

Schifano 1988 — Schifano L. Luchino Visconti: Fürst des Films. Aus dem Franz. von T. M. Bullinger. Gernsbach: Casimir Katz Verlag, 1988. 544 p.

Stern 1936 — Stern G. Pathologie de la liberté. Recherches Philosophiques. 1936–1937, (VI): 22–54.

Stiglegger 2017 — Stiglegger M. Karneval des Todes. Luchino Viscontis “La caduta degli dei”. In: Glasenapp J. (Hg.) Luchino Visconti. Film-Konzepte. 2017, 48 (10): 64–79.

Stirling 1979 — Stirling M. A Screen of Time. A Study of Luchino Visconti. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1979. 295 p.

References

Батай 1997 — Bataille G. Internal experience. S. Fokin (transl. from French). St. Petersburg: Axioma/Mifril Publ., 1997. 336 p. (In Russian)

Батай 2006 — Bataille G. Sovereignty. In: Bataille G. “Prokliataia chast'”: Sakral'naia sotsiologiia. T. Levina, O. Ivanova (transl. from French). Moscow: Ladomir Publ., 2006. P. 313–487 (In Russian)

Бахтин 2000 — Bakhtin М. М. Problems of Dostoevsky’s Creative Art (1929). V: Bakhtin М. М. Collected works in 7 vol. Vol. 2. Мoscow: Russkie slovari Publ., 2000. P. 7–175. (In Russian)

Висконти (3) 1990 — Visconti L. «I tell these stories as I would tell a requiem». G. Kremnev. (transl. from Italian). In: Visconti about Visconti. Мoscow: Raduga, 1990. P. 252-254. (In Russian)

Гозенпуд 1971 — Gozenpud А. А. Dostoevsky and Music. Leningrad: Muzyka Publ., 1971. 176 p. (In Russian)

Горнфельд 1913 — Gornfeld А. Wagner and Dostoevsky. Russkie vedomosti. 1913, (114): 2. (In Russian)

Жданова 2005 — Zhdanova V. Fashionable was some chaos in minds (F. M. Dostoevsky’s novel “Besy” and L. Viskonti’s film “The Damned”). Nash sovremennik. 2005, (3). Accessed August 15, 2020. http://nash–sovremennik.ru/p.php?y=2005&n=3&id=23 (accessed: 20.12.2020) (In Russian)

Камю 1990 — Camus A. Rebellious man. Philosophy. Politics. Art. Transl. from French. Moscow: Politizdat Publ., 1990. 415 p. (In Russian)

Коршунов 2014 — Korshunov V. Visconti and Eisenstein: Dialogue of the Titans. In: Puteshestvie v Italiiu — puteshestvie v Rossiiu. Sbornik statei po materialam italo-rossiiskikh istoricheskikh konferentsii. E. V. Krupenina (ed.). M.: Tipografiia VP-Print Publ., 2014. P. 241–244. (In Russian)

Ронкорони 1990 — Roncoroni S. Dialog with the Author. O. Bobrova (transl. from Italian). In: Visconti about Visconti. Мoscow: Raduga, 1990. P. 139-156. (In Russian)

Смирнов 1994 — Smirnov I. P. Psychodiachronology: History of Russian Literature from Romanticism to the Present. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie Publ., 1994. 352 p. (In Russian)

Шмитт 2005 — Schmitt C. Die Diktatur. Von den Anfängen des modernen Souveränitätsgedankens bis zum proletarischen Klassenkampf. Iu. Iu. Korints (transl. from German). St. Petersburg: Nauka Publ., 2005. 329 p. (In Russian)

Эйзенштейн 2002 — Eisenstein S. The Method. Vol. 2. Tayny masterov. Moscow: Eizenshtein-tsentr Publ., 2002. 688 p. (In Russian)

Bacon 1998 — Bacon H. Explorations of Beaty and Decay. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Bartlett 1995 — Bartlett R. Wagner and Russia. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. 405 p.

Lenz 2017 — Lenz F. Ludwig. Viscontis Spätwerk im Kontext deutscher Ludwig-Filme. In: Glasenapp J. (Hg.) Luchino Visconti. Film-Konzepte. 2017, 48 (10): 90–106.

Schifano 1988 — Schifano L. Luchino Visconti: Fürst des Films. Aus dem Franz. von T.M. Bullinger. Gernsbach: Casimir Katz Verlag, 1988. 544 p.

Stern 1936 — Stern G. Pathologie de la liberté. Recherches Philosophiques. 1936–1937, (VI): 22–54.

Stiglegger 2017 — Stiglegger M. Karneval des Todes. Luchino Viscontis La caduta degli dei. In: Glasenapp J. (Hg.) Luchino Visconti. Film-Konzepte. 2017, 48 (10): 64–79.

Stirling 1979 — Stirling M. A Screen of Time. A Study of Luchino Visconti. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1979. 295 p.

Published

2021-11-17

How to Cite

Grigor’eva, N. I. (2021). Critique of the new hero in cinema (L.Visconti) and literature (F.M.Dostoevsky). Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature, 18(3), 444–459. https://doi.org/10.21638/spbu09.2021.302

Issue

Section

Literary Studies