Твиттер как инструмент формирования политической повестки дня в России 2010–2013 годов: зарождение Интернет-элиты

Авторы

  • Виктория Александровна Филиппова Санкт-Петербургский государственный университет, Российская Федерация, 199034, Санкт-Петербург, Университетская наб., 7-9

Аннотация

В статье анализируется Твиттер-среда на предмет ее роли и возможностей в вопросах формирования политической повестки дня в России. Сопоставляются данные популярных твитов за 2010–2013 гг. и профилей авторов исследуемых твитов, полученных методом контент-анализа. Также рассматриваются основные характеристики Твиттер-аккаунтов, которые позволяют говорить о зарождении интернет-элиты, расширяющей классические отношения между политической и медиа элитой при формировании повестки дня.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Библиографические ссылки

Библиография:

Severin W. J., Tankard J. W. Communication theories: origins, methods, and uses in the mass media. New York: Addison Wesley Longman, 2001. 432 р.

Behr R. Leningrad, Iyengar Sh. Television news, real-world сues, and сhanges in the public agenda // The Public Opinion Quarterly, 49.1. 1985. URL: http://poq.oxfordjournals.org/content/49/1/38.full.pdf+html (дата об- ращения: 14.11.2013).

Weeks B., Southwell B. The symbiosis of news coverage and aggregate online search behavior: Obama, rumors, and presidential politics // Mass Communication and Society. 2010. Vol. 13. P. 341–360.

Shaw S., Hamm B. Agenda setting theory and public opinion studies in a post-mass media age // In- ternational Journal of Public Opinion Research. 2001. P. 9–10.

Интернет в России: динамика проникновения // runet.fom.ru: ФОМ Интернет. 2013. URL: http://runet.fom.ru/Proniknovenie-interneta/10950 (дата обращения: 04.05.2014).

Cohen R. Newtweets, oldnews. The New York Times. 2009. URL: http://www.nytimes.com/2009/09/10/ opinion/10iht-edcohen.html?_r=0 (дата обращения: 04.05.2014).

McCombs M., Weaver D. “Voters” need for orientation and use of mass communication // Paper presented at the Annual Meeting of the International Communication Association, Montreal, Canada. 1973. Available at: http://journalism.utexas.edu/sites/journalism.utexas.edu/files/attachments/vitae/mccombs_vita.pdf (дата обращения: 04.05.2014).

Chadwick A. The Hybrid Media System: Politics and Power Oxford: Oxford University Press, 2013. 272 р.

Ruth P. The linguistics of self-branding and micro-celebrity in Twitter: The role of hashtags. 2012. Available at: http://dcm.sagepub.com/content/6/2/181.short?rss=1&ssource=mfr (дата обращения: 14.11.2013).

McClure J., Middleberg D. Key findings from the 2009 Middleberg / SCNR Survey of Media in the Wired World Available at: http://sncr.org/sites/default/files/Middleberg-_-SNCR-Study-Exec-Summary_0.pdf (дата обращения: 04.05.2014).

Brodeur. Brodeur New Media Journalist Survey. 2008. Available at: http://www.marketwired.com/press- release/brodeur-survey-tracks-beat-reporter-views-on-social-media-nyse-omc-859335.htm (дата обраще- ния: 04.05.2014).

Wu S., Hofman J. M., Mason W. A. Who says what to whom on Twitter // Proceedings of the 20th ACM International World Wide Web Conference, Hyderabad, India, 28 March–1 April 2011. URL: http:// www.wwwconference.org/proceedings/www2011/proceedings/p705.pdf (дата обращения: 14.11.2013).

Иванова А. И. «Мы и Россия сегодня»: лингвистический анализ твиттер-платформы президента Дмитрия Медведева // Политическая лингвистика. 2011. no. 2(36). С. 104–107.

Социальные сети в России // TNS Мировой лидер в предоставлении комплексной медиа- и маркетинговой информации 2013. URL: http://www.tns-global.ru/rus/index.wbp (дата обращения: 04.09.2013).

Bastos M. T. Public Opinion Revisited: The propagation of opinions in digital networks // Journal of Arab & Muslim Media Research. 2012. Vol. 4, N 2–3. Р. 185–201.

Bastos M. T. Tweeting News Articles: Readership and News Sections in Europe and the Americas SAGE Open July-September. 2013. URL: http://sgo.sagepub.com/content/3/3/2158244013502496 (дата обращения: 14.11.2013).

Bibliography:

Severin W.J., Tankard J.W. Communication theories: origins, methods, and uses in the mass media. New York, Addison Wesley Longman Publ., 2001, 432 p.

Behr R. Leningrad, Iyengar Sh. Television news, real-world sues, and shanges in the public agenda. In: The Public Opinion Quarterly, 49.1, 1985. Available at: http://poq.oxfordjournals.org/content/49/1/38.full.pdf+html (accessed: 14.11.2013).

Weeks B., Southwell B. The symbiosis of news coverage and aggregate online search behavior: Obama, rumors, and presidential politics. Mass Communication and Society, 2010, vol. 13, pp. 341–360.

Shaw S., Hamm B. Agenda setting theory and public opinion studies in a post-mass media age. International Journal of Public Opinion Research, 2001, pp. 9–10.

Internet v Rossii: dinamika proniknoveniia [The Internet in Russia: the dynamics of penetration]. In: runet.fom.ru: FOM Internet. 2013 [runet.fom.ru: FOM Internet. 2013]. Available at: http://runet.fom.ru/Proniknovenie-interneta/10950 (accessed: 04.05.2014).

Cohen R. Newtweets, oldnews. The New York Times, 2009. Available at: http://www.nytimes.com/2009/09/10/ opinion/10iht-edcohen.html?_r=0 (accessed: 04.05.2014).

McCombs M., Weaver D. “Voters” need for orientation and use of mass communication. Paper presented at the Annual Meeting of the International Communication Association, Montreal, 1973. Available at: http://journalism.utexas.edu/sites/journalism.utexas.edu/files/attachmen. (accessed: 04.05.2014).

Chadwick A. The Hybrid Media System: Politics and Power. Oxford: Oxford University Press, 2013. 272 p.

Ruth P. The linguistics of self-branding and micro-celebrity in Twitter: The role of hashtags. 2012. Available at: http://dcm.sagepub.com/content/6/2/181.short?rss=1&ssource=mfr (accessed: 14.11.2013).

McClure J., Middleberg D. Key findings from the 2009 Middleberg / SCNR Survey of Media in the Wired World. Available at: http://sncr.org/sites/default/files/Middleberg-_-SNCR-Study-Exec-Summary. (accessed: 04.05.2014).

Brodeur. Brodeur New Media Journalist Survey. 2008. Available at: http://www.marketwired.com/press- release/brodeur-survey-tracks-beat-reporter-views-on-social-media-nyse-omc-859335.htm (accessed: 04.05.2014).

Wu S., Hofman J.M., Mason W.A. Who says what to whom on Twitter. Proceedings of the 20th ACM International World Wide Web Conference, Hyderabad, India, 28 March–1 April 2011. Available at: http:// www.wwwconference.org/proceedings/www2011/proceedings/p705.pdf (accessed: 14.11.2013).

Ivanova A.I. «My i Rossiia segodnia»: lingvisticheskii analiz tvitter-platformy prezidenta Dmitriia Medvedeva [We and Russia today ": a linguistic analysis of the Twitter platform of President Dmitry Medvedev]. Politicheskaia lingvistika – Political Linguistics, 2011, no. 2(36), pp. 104–107.

Sotsial'nye seti v Rossii [Social networks in Russia]. In: TNS Mirovoi lider v predostavlenii kompleksnoi media- i marketingovoi informatsii 2013 [TNS global leader in providing integrated media and marketing information. 2013.]. Available at: http://www.tns-global.ru/rus/index.wbp (accessed: 04.09.2013).

Bastos M.T. Public Opinion Revisited: The propagation of opinions in digital networks. Journal of Arab & Muslim Media Research, 2012, vol. 4, no. 2–3, pp. 185–201.

Bastos M.T. Tweeting News Articles: Readership and News Sections in Europe and the Americas SAGE Open July-September. 2013. Available at: http://sgo.sagepub.com/content/3/3/2158244013502496 (accessed: 14.11.2013).

Загрузки

Опубликован

15.12.2014

Как цитировать

Филиппова, В. А. (2014). Твиттер как инструмент формирования политической повестки дня в России 2010–2013 годов: зарождение Интернет-элиты. Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература, 11(4), 182–195. извлечено от https://languagejournal.spbu.ru/article/view/5690

Выпуск

Раздел

Журналистика