Фонологическая и графическая репрезентации слова в ментальном лексиконе: восприятие омофонов при чтении

  • Дарья Алексеевна Чернова Санкт-Петербургский государственный университет, Россия, 199034, Санкт-Петербург, Университетская наб., 7–9 https://orcid.org/0000-0002-9459-2603

Аннотация

В статье представлено выполненное на материале русского языка экспериментальное исследование роли фонологической репрезентации слова в процессе лексического доступа при чтении про себя. До сих пор открытым остается вопрос о том, насколько задействован фонологический компонент при чтении: происходит ли сначала перекодирование графем в фонемы и далее переход от фонематической репрезентации слова к его семантике или же осуществляется прямой переход от графического облика к семантике. Проведен эксперимент на материале русского языка с использованием метода чтения с самостоятельной регулировкой скорости, во время которого регистрировалась скорость прочтения слов в контексте предложения в трех ситуациях: в условиях, когда целевое слово соответствует контексту, в условиях замены подходящего по контексту слова на омофон и в условиях замены подходящего по контексту слова на похожее по написанию, но отличное по звучанию слово. Согласно полученным данным, подмена в контексте предложения целевого слова на омофон или на близкое по написанию слово ведет к замедлению обработки слова, следующего за целевым, при этом ошибки в написании вызывают одинаковое замедление вне зависимости от того,отражаются ли они на звучании. Данные эксперимента позволяют предположить, что при чтении про себя происходит обращение к графическому компоненту ментального лексикона и прямой доступ к семантике, как это предсказывает модель двойного маршрута для ситуации, когда опытный читатель обрабатывает знакомые слова.

Ключевые слова:

ментальный лексикон, омофония, чтение про себя

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.
 

Литература

Литература

Русакова 2013 — Русакова М. В. Элементы антропоцентрической грамматики русского языка. .М.: Языки славянской культуры, 2013.

Федорова 2014 — Федорова О. В. Экспериментальный анализ дискурса.. М.: Языки славянской культуры, 2014.

Цейтлин 2004 — Цейтлин С. Н. К вопросу о возможности спонтанного усвоения орфографических правил. В кн.: Человек пишущий и читающий: проблемы и наблюдения:. м-лы междунар. конф. (14–16 марта 2002). СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2004. С. 30–39.

Castles et al. 2018 — Castles A., Rastle K., Nation K. Ending the reading wars: Reading acquisition from novice to expert. Psychological Science in the Public Interest. .2018, (1): 5–51.

Clifton 2015 — Clifton C. The Roles of Phonology in Silent Reading: A Selective Review.In: Frazier L., Gibson E. (eds). Explicit and Implicit Prosody in Sentence Processing: Studies in Honor of Janet Dean Fodor.. Ser.: Studies in theoretical psycholinguistics, 46. Springer International Publ., 2015. P. 161–176.

Coltheart 1980 — Coltheart M. Deep dyslexia: a review of the syndrome. In: Coltheart M.,Patterson K., Marshall J. (eds). Deep Dyslexia. .London: Routledge & Kegan Paul, 1980.

Coltheart, Rastle 1994 — Coltheart M., Rastle K. Serial processing in reading aloud: Evidence for dual-route models of reading. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance,. 1994, 20 (6): 1197–1211.

Daneman, Reingold 2000 — Daneman M., Reingold E. Do readers use phonological codes to activate word meanings? Evidence from eye movements. In: Reading as a perceptual process.. Kennedy A., Radach R., Heller D., Pynte J. (eds). Amsterdam: North-Holland; Elsevier, 2000. P. 447–473.

Daneman et al. 1995 — Daneman M., Reingold E. M., Davidson M. Time course of phonological activation during reading: Evidence from eye fixations. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition.. 1995, (21): 884–898.

Dennis, Newstead 1981 — Dennis I., Newstead S. E. Is phonological recoding under strategic control? Memory & Cognition.. 1981, (9): 472–477.

Feng et al. 2001 — Feng G., Miller K., Shu H., Zhang H. Rowed to recovery: The use of phonological and orthographic information in reading Chinese and English. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition.2001, (27): 1079–1100.

Frank et al. 2013 —Frank S. L., Fernandez Monsalve I., Thompson R. L., Vigliocco G. Reading time data for evaluating broad-coverage models of English sentence processing.. Behavior research methods. 2013, 45 (4): 1182–1190.

Frost et al. 1987 — Frost R., Katz L., Bentin S. Strategies for visual word recongition and orthographical depth: A multilingual comparison. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance.. 1987, (13): 104–115.

Frost 1998 — Frost R. Toward a strong phonological theory of visual word recognition: True issues and false trails. Psychological Bulletin. .1998, (123): 71–99.

Jared et al. 1999 — Jared D., Levy B., Rayner K. The role of phonology in the activation of word meanings during reading: Evidence from proofreading and eye movements. Journal of Experimental Psychology: General.. 1999, (128): 219–264.

Jared, O’Donnell 2017 — Jared D., O’Donnell K. Skilled adult readers activate the meanings of high-frequency words using phonology: Evidence from eye tracking. Memory & Cognition. .2017, (45): 334–346.

Just et al. 1982 — Just M. A., Carpenter P. A., Woolley J. D. Paradigms and processes in reading comprehension. Journal of Experimental Psychology: General. .1982, (111): 228–238.

Kerek, Niemi 2009 — Kerek E., Niemi P. Russian orthography and learning to read. Reading in a Foreign Language.. 2009, (21): 1–21.

Lesch, Pollatsek 1998 — Lesch M., Pollatsek A. Evidence for the use of assembled phonology in accessing the meaning of printed words. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition. .1998, (24): 573–592.

Lukatela, Turvey 1994 — Lukatela G., Turvey M. Visual lexical access is initially phonological: 2. Evidence from phonological priming by homophones and pseudohomophones. Journal of Experimental Psychology: General.. 1994, (123): 331–353.

Marcet, Perea 2017 — Marcet A., Perea M. Is neutral NEUTRAL? Visual similarity effects in the early phases of written-word recognition. Psychonomic Bulletin Review.. 2017, (24): 1180–1185.

Newman et al. 2012 — Newman R., Jared D., Haigh C. Does phonology play a role when skilled readers read high-frequency words? Evidence from ERPs. Language and Cognitive Processes.. 2012, (27): 1361–1384.

Stroop 1935 — Stroop J. R. Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of Experimental Psychology.. 1935, (18), 643–662.

Tzelgov et al. 1996 — Tzelgov J., Henik A., Sneg R., Baruch O. Unintentional word reading via the phonological route: The stroop effect with cross-script homophones. Journal of Experimental Psychology: Learning Memory and Cognition.. 1996, (22): 336–349.

Van Orden 1987 — Van Orden G. C. A ROWS is a ROSE: Spelling, sound, and reading. Memory & Cognition.. 1987, (15): 181–198.

Witzel et al. 2012 — Witzel N., Witzel J., Forster K. Comparisons of Online Reading Paradigms: Eye Tracking, Moving-Window and Maze. Journal of Psycholinguist Research.. 2012, (41): 105–128.

References

Русакова 2013 — Rusakova M. V. Elements of the anthropocentric grammar of Russian language.. Moscow: Iazyki slavianskoi kul'tury Publ., 2013. (In Russian)

Федорова 2014 — Fedorova O. V. Experimental discourse analysis.. Moscow: Iazyki slavianskoi kul'tury Publ., 2014. (In Russian)

Цейтлин 2004 — Tseitlin S. N. On the question of the possibility of spontaneous assimilation of spelling rules. In: Chelovek pishushchii i chitaiushchii: problemy i nabliudeniia. Materialy mezhdunarodnoi konferentsii (14–16 marta 2002).St. Petersburg: St. Petersburg University Press, 2004. P. 30–39. (In Russian)

Castles et al. 2018 — Castles A., Rastle K., Nation K. Ending the reading wars: Reading acquisition from novice to expert. Psychological Science in the Public Interest.. 2018, (1): 5–51.

Clifton 2015 — Clifton C. The Roles of Phonology in Silent Reading: A Selective Review. In: Frazier L., Gibson E. (eds). Explicit and Implicit Prosody in Sentence Processing: Studies in Honor of Janet Dean Fodor. Ser.: Studies in theoretical psycholinguistics., 46. Springer International Publ., 2015. P. 161–176.

Coltheart 1980 — Coltheart M. Deep dyslexia: a review of the syndrome. In: Coltheart M., Patterson K., Marshall J. (eds). Deep Dyslexia. .London: Routledge & Kegan Paul, 1980.

Coltheart, Rastle 1994 — Coltheart M., Rastle K. Serial processing in reading aloud: Evidence for dual-route models of reading. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance., 1994, 20(6): 1197–1211.

Daneman, Reingold 2000 — Daneman M., Reingold E. Do readers use phonological codes to activate word meanings? Evidence from eye movements. In: Reading as a perceptual process.. Kennedy A., Radach R., Heller D., Pynte J. (eds). Amsterdam: North-Holland; Elsevier, 2000. P. 447–473.

Daneman et al. 1995 — Daneman M., Reingold E. M., Davidson M. Time course of phonological activation during reading: Evidence from eye fixations. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. .1995, (21): 884–898.

Dennis, Newstead 1981 — Dennis I., Newstead S. E. Is phonological recoding under strategic control? Memory & Cognition. .1981, (9): 472–477.

Feng et al. 2001 — Feng G., Miller K., Shu H., Zhang H. Rowed to recovery: The use of phonological and orthographic information in reading Chinese and English. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition.. 2001, (27): 1079–1100.

Frank et al. 2013 —Frank S. L., Fernandez Monsalve I., Thompson R. L., Vigliocco G. Reading time data for evaluating broad-coverage models of English sentence processing.. Behavior research methods. 2013, 45 (4): 1182–1190.

Frost et al. 1987 — Frost R., Katz L., Bentin S. Strategies for visual word recongition and orthographical depth: A multilingual comparison. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance. .1987, (13): 104–115.

Frost 1998 — Frost R. Toward a strong phonological theory of visual word recognition: True issues and false trails. Psychological Bulletin.. 1998, (123): 71–99.

Jared et al. 1999 — Jared D., Levy B., Rayner K. The role of phonology in the activation of word meanings during reading: Evidence from proofreading and eye movements. Journal of Experimental Psychology: General.. 1999, (128): 219–264.

Jared, O’Donnell 2017 — Jared D., O’Donnell K. Skilled adult readers activate the meanings of high-frequency words using phonology: Evidence from eye tracking. Memory & Cognition.. 2017, (45): 334–346.

Just et al. 1982 — Just M. A., Carpenter P. A., Woolley J. D. Paradigms and processes in reading comprehension. Journal of Experimental Psychology: General.. 1982, (111): 228–238.

Kerek, Niemi 2009 — Kerek E., Niemi P. Russian orthography and learning to read. Reading in a Foreign Language. .2009, (21): 1–21.

Lesch, Pollatsek 1998 — Lesch M., Pollatsek A. Evidence for the use of assembled phonology in accessing the meaning of printed words. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition. .1998, (24): 573–592.

Lukatela, Turvey 1994 — Lukatela G., Turvey M. Visual lexical access is initially phonological: 2. Evidence from phonological priming by homophones and pseudohomophones. Journal of Experimental Psychology: General. .1994, (123): 331–353.

Marcet, Perea 2017 — Marcet A., Perea M. Is neutral NEUTRAL? Visual similarity effects in the early phases of written-word recognition. Psychonomic Bulletin Review. .2017, (24): 1180–1185.

Newman et al. 2012 — Newman R., Jared D., Haigh C. Does phonology play a role when skilled readers read high-frequency words? Evidence from ERPs. Language and Cognitive Processes.. 2012, (27): 1361–1384.

Stroop 1935 — Stroop J. R. Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of Experimental Psychology.. 1935, (18), 643–662.

Tzelgov et al. 1996 — Tzelgov J., Henik A., Sneg R., Baruch O. Unintentional word reading via the phonological route: The stroop effect with cross-script homophones. Journal of Experimental Psychology: Learning Memory and Cognition.. 1996, (22): 336–349.

Van Orden 1987 — Van Orden G. C. A ROWS is a ROSE: Spelling, sound, and reading. Memory & Cognition. .1987, (15): 181–198.

Witzel et al. 2012 — Witzel N., Witzel J., Forster K. Comparisons of Online Reading Paradigms: Eye Tracking, Moving-Window and Maze. Journal of Psycholinguist Research. .2012, (41): 105–128.

Опубликован
2022-05-11
Как цитировать
Чернова, Д. А. (2022). Фонологическая и графическая репрезентации слова в ментальном лексиконе: восприятие омофонов при чтении. Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература, 19(1), 181-194. https://doi.org/10.21638/spbu09.2022.110
Раздел
Языкознание