Pushkin’s “The Undertaker” (“Grobovshchik”) in dispute with the genre of the fantastic story

Authors

  • Anna A. Lebedeva The Institute of Russian Literature (Pushkin House) of the Russian Academy of Sciences, 4, nab. Makarova, St. Petersburg, 199034, Russia

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu09.2024.206

Abstract

A. S. Pushkin’s “The Undertaker” is considered in the genre context of a fantastic story. In the 1820s begins the formation of this prose form in Russian literature. At that time, the works are still heterogeneous, but quite clearly show some common tendencies. By depicting the “invasion” of the supernatural, the early fantastic story initiates doubt in the reader about the established worldview only to lead him or her to an “outcome” of the fantasy plot. Such an outcome, as a rule, lies outside the aesthetic sphere — it is either a moral admonition, an appeal to the principles of a certain philosophical system, or an explicated question about order of the world. The fantastic itself has a purely service role. Although many features of “The Undertaker” (the plot, the image of the hero, the depiction of an emphatically domestic setting, etc.) indicate a high degree of its traditionality in relation to the fantastic story of the 1820s, Pushkin violates the genre canon at its very foundation. The possibility of problematizing the fantastic plot and, as a consequence, of resolving it in any of the traditional ways mentioned above is eliminated from the narrative. The author’s play with literary conventions creates a whole system of allusions to the “dualistic world” principle (“dvoemirie”) of the story’s organization, but consistently reduces its symbolic dimension. The coexistence of life and death, not being destroyed within the plot level by the “intrusion” of the supernatural, gives the artistic world completeness and integrity. The comprehension of the problem of human existence returns to the realm of art, and literary fantastic becomes free from its service purpose.

 

Keywords:

A. S. Pushkin, “The Undertaker”, fantasy, fantasy story

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Бахтин 1990 — Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. 2-е изд. М.: Худож. лит., 1990.

Берковский 2001 — Берковский Н. Я. Романтизм в Германии. СПб.: Азбука-Классика, 2001.

Бочаров 1974 — Бочаров С. Г. О смысле «Гробовщика» (к проблеме интерпретации произведения). В кн.: Контекст. 1973. Литературно-критические исследования. Мясников А. С., Палиевский П. В., Эльсберг Я. Е. (ред.). М.: Наука, 1974. С. 196–230.

Виноградов 1941 — Виноградов В. В. Стиль Пушкина. М.: Гос. изд-во худож. лит., 1941.

Гей 1989 — Гей Н. К. Проза Пушкина: поэтика повествования. М.: Наука, 1989.

Игнатов 1914 — Игнатов С. С. А. Погорельский и Э. Гофман. Русский филологический вестник. 1914, 72 (1–2 (3–4)): 249–278.

Кайуа 2006 — Кайуа Р. В глубь фантастического. Отраженные камни. Кислова Н. (пер. с франц.). СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2006.

Кардаш 2017 — Кардаш Е. В. «Амур с опрокинутым факелом»: заметки о повести Пушкина «Гробовщик». Slavica Revalensia. 2017, (4): 9–39.

Кардаш 2019 — Кардаш Е. В. «Чем ремесло мое нечестнее прочих?»: из комментария к повести А. С. Пушкина «Гробовщик». В сб.: Acta Slavica Estonica XI. Пушкинские чтения в Тарту. 6. Вып. 1. Пушкин в кругу современников. Тарту, 2019. C. 211–227.

Маркович 1990 — Маркович В. М. Дыхание фантазии. В сб.: Русская фантастическая проза эпохи романтизма (1820–1840 гг.). Виролайнен М. Н. и др. (сост., подгот. текста и коммент.; Марко- вич В. М. (вступ. ст.). Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1990. С. 5–47.

Маркович 2019 — Маркович В. М. Русская литература Золотого века: лекции. Григорьева Е. Н. (ред.). СПб.: Росток, 2019.

Орлова 2019 — Орлова С. М., Попова И. В. Трансформация образа шута в английской литературе. Наука и образование. 2019, 2 (3): 1–10.

Тодоров 1999 — Тодоров Ц. Введение в фантастическую литературу. Нарумов Б. (пер. с фр.). М.: Дом интеллектуальной книги, 1999.

Тынянов 1993 — Тынянов Ю. Н. Проблема стихотворного языка. В кн.: Тынянов Ю. Н. Литературный факт. Новикова О. И. (сост.). М.: Высшая школа, 1993. С. 23–121.

Фомичев 2013 — Фомичев С. А. Болдинские рукописи Пушкина 1830 года. В кн.: А. С. Пушкин. Болдинские рукописи 1830 года. В 3 т. Т. 1. Краснобородько Т. И., Федотова С. Б. (авт.-сост.). СПб.: Альфарет, 2013. С. 15–40.

Шмид 1996 — Шмид В. Проза Пушкина в поэтическом прочтении: «Повести Белкина». СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1996.

Эйхенбаум 1924 — Эйхенбаум Б. М. Проблемы поэтики Пушкина. В сб.: Эйхенбаум Б. М. Сквозь литературу. Л.: Academia, 1924. С. 157–170.

References

Бахтин 1990 — Bakhtin M. M. The work of François Rabelais and Popular Culture of the Middle Ages and Renaissance. 2nd ed. Moscow: Khudozhestvennaia literatura Publ., 1990. (In Russian)

Берковский 2001 — Berkovskii N. Ia. Romanticism in Germany. St. Petersburg: Azbuka-Klassika Publ., 2001. (In Russian)

Бочаров 1974 — Bocharov S. G. On the meaning of “The Undertaker” (To the problem of interpreting the work). In: Kontekst. 1973. Literaturno-kriticheskie issledovaniia. Miasnikov A. S., Palievskii P. V., El’sberg Ia. E. (eds). Moscow: Nauka Publ., 1974. P. 196–230. (In Russian)

Виноградов 1941 — Vinogradov V. V. Pushkin’s Style. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel’stvo khudozhestvennoi literatury Publ., 1941. (In Russian)

Гей 1989 — Gei N. K. Pushkin’s Prose: The Poetics of Narration. Moscow: Nauka Publ., 1989. (In Russian)

Игнатов 1914 — Ignatov S. S. А. Pogorelsky and E. Hoffman. Russkii filologicheskii vestnik. 1914, 72, (1–2 (3–4)): 249–278. (In Russian)

Кайуа 2006 — Caillois R. Into the Depths of the Fantastic. Reflected Stones. Kislova N. (transl. from French). St. Petersburg: Izdatel’stvo Ivana Limbakha Publ., 2006. (In Russian)

Кардаш 2017 — Kardash E. V. “A Plump Amour with an Inverted Torch”: Notes on Pushkin’s “The Undertaker”. Slavica Revalensia. 2017, (4): 9–39. (In Russian)

Кардаш 2019 — Kardash E. V. “Why Is My Trade Less Honorable Than Any Other?”: Notes on A. S. Pushkin’s “The Undertaker”. In: Acta Slavica Estonica XI. Pushkinskie chteniia v Tartu. 6. Vol. 1. Pushkin v krugu sovremennikov. Tartu, 2019. P. 211–227. (In Russian)

Маркович 1990 — Markovich V. M. The Breath of Fantasy. In: Russkaia fantasticheskaia proza epokhi romantizma (1820–1840): sbornik proizvedenii. Virolainen M. N. et al. (comp., prep. text and comm.; Markovich V. M. (introductory article). Leningrad: Leningrad University Press, 1990. P. 5–47. (In Russian)

Маркович 2019 — Markovich V. M. Russian Literature of the Golden Age: Lectures. Grigorieva E. N. (ed.). St. Petersburg: Rostok Publ., 2019. (In Russian)

Орлова 2019 — Orlova S. M., Popova I. V. The Transformation of the Image of the Jester in English Literature. Nauka i obrazovanie. 2019, 2, (3): 1–10. (In Russian)

Тодоров 1999 — Todorov Ts. An Introduction to Fantastic Literature. Narumov B. (transl. from French). Moscow: Dom intellektual’noi knigi Publ., 1999. (In Russian)

Тынянов 1993 — Tynianov Iu. N. The Problem of Poetic Language. In: Tynianov Iu. N. Literaturnyi fakt. Novikova O. I. (ed.). Moscow: Vysshaia shkola Publ., 1993. P. 23–121. (In Russian)

Фомичев 2013 — Fomichev S. A. Pushkin’s Boldino manuscripts 1830. In: A. S. Pushkin. Boldinskie rukopisi 1830 goda. In 3 vols. Vol. 1. Krasnoborod’ko T. I., Fedotova S. B. (eds). St. Petersburg: Al’faret Publ., 2013. P. 15–40. (In Russian)

Шмид 1996 — Shmid V. Pushkin’s Prose in Poetic Reading: “The Belkin Tales”. St. Petersburg: St. Petersburg University Press, 1996. (In Russian)

Эйхенбаум 1924 — Eikhenbaum B. M. Problems of Pushkin’s Poetics. In: Eikhenbaum B. M. Skvoz’ literaturu. Leningrad: Academia Publ., 1924. P. 157–170. (In Russian)

Published

2024-09-10

How to Cite

Lebedeva, A. A. (2024). Pushkin’s “The Undertaker” (“Grobovshchik”) in dispute with the genre of the fantastic story. Vestnik of Saint Petersburg University. Language and Literature, 21(2), 351–365. https://doi.org/10.21638/spbu09.2024.206

Issue

Section

Literary Studies